Jag blev varnad för att min dotter riskerar att bli en dum blondin.

Efter helgen är min föräldraledighet slut och det är back to work. I mitt första inlägg och i fler inlägg har jag lovordat den svenska öppna förskolan. Efter att ha varit flitig besökare på öppna förskolan i Lundby samt de i södra och norra Biskopsgården har Emelie och jag fått träffa förskollärare, barnskötare, föräldrar och barn. Genom att besöka olika förskolor i olika stadsdelar har vi mött ett enormt spektrum av människor. Allt från föräldrar och barn som bor i tremiljonerslägenheter i Eriksberg till 25-åringar med fyra barn och fembarnsfamiljen från Somalia som bor i en liten trea. Jag har blivit bjuden på libanesiska piroger, arabiska kakor, diskuterat flygförbindelerna mellan Mogadishu och Dubai samt fått tips om hur man överlever på existensminimum. Få verksamheter känns så öppna för alla som den öppna förskolan. Då är det synd att de pedagoger som arbetar kan visa upp en sådan trångsynt attitud. Några exempel har jag redan skrivit om i mitt inlägg "Vem tänker på genus i förskolan". Under den här veckan på öppna förskolan har jag från pedagogerna fått höra att pojkar inte kan göra två saker samtidigt. Nä, det kan de verkligen inte uttalades flera gånger. 

I onsdags eftermiddag satt vi några föräldar och barn vid matbordet. "Vad långt hår, Emelie har fått", säger en av förskollärarna. Ja, svarar ja och säger att hon håller på att långt hår och bli blond. Min man är ljushårig, säger jag. Hon har fått både den blå ögonfärgen och den ljusa hårfärgen efter honom. Hoppas att hon har ärvt skickligheten i matte från honom också säger jag". Till svar får jag höra: "Ja. du får ju se upp så att hon inte blir en dum blondin". Jag blir så paff, så jag blir tyst. Den enda som säger något är barnskötaren bredvid som skämtsamt säger" Passa dig", till förskolläraren. Det hon syftar på då är att hon själv är ljushårig. 

På Göteborgs kommuns hemsida står om öppen förskola: "du kan få stöd i ditt föräldraskap av personalen". Jag trodde tanken med öppna förskolor var just att minska oron hos föräldrarna. Istället säger de åt mig att oroa mig för att min dotter ska bli en dum blondin. 


Kommentarer
Postat av: Liv

Förstår att du blev paff! Jag blir så arg när jag hör sådant här! Så tidigt blir barnen formade, är minst sagt lite skraj inför att Wilmer ska börja på dagis, hoppas verkligen de har bättre genustänk. T ex gillar han både dockor och bilar här hemma, får se hur det blir efter dagisstarten.

2009-08-28 @ 18:55:27
URL: http://minlivligakrabat.blogspot.com
Postat av: Josefine

Så korkat sagt av dem!

2009-08-29 @ 04:43:49
URL: http://blaeld.blogg.se/
Postat av: Julia Cromvik

Tack för era kommentarer! Vilka fina bloggar som ni har båda två.

2009-09-02 @ 23:55:53
URL: http://cromvik.blogg.se/
Postat av: Kristians Dotter

Ibland blir jag inte förvånad. Jag skulle kunna skriva i timmar om den brist på ordentlig genuspedagogik bland det som lärs ut på pedagogen. Forskning finns men de flesta seminarieledare jag mött har mest behandlat det här som ett nödvändigt ont eller, ännu värre, någonting som ligger i tiden men snart försvinner. Det finns dock en stor hord av intelligenta och välinformerade pedagoger i Göteborg som jag hoppas att ni får möjlighet att träffa någon gång under era barns uppväxtår.

2009-09-16 @ 21:14:58
URL: http://www.litesomenkurs.blogspot.comm
Postat av: Julia Cromvik

Hej!

Tack för kommentarerna. Jag hoppas verkligen att få möta de genusmedvetna pedagogerna i Göteborg.

2009-09-18 @ 23:03:41
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0