Myten om det jämställda Sverige lurar oss.

Nästa måndag den 31 augusti slutar min föräldraledighet och jag återgår till mitt heltidsarbete. Under dessa sex månader har jag varit förbi på arbetet kanske ett 10-15-tal gånger, läst arbetsmail, skrivit på en etisk ansökan och besökt en vetenskaplig konferens i Belgien. Trots mina ansträngningar att hålla kontakten med arbetet,  känner jag hur jag avlägsnas. På jobbmailen får jag e-post om att jag måste förnya min webmailfunktion ifrån intranätet, annars kan jag inte fortsätta att läsa min e-post hemifrån. När jag besöker arbetet hittar jag knappt. Hela min avdelnig har flyttat till en helt nybyggd byggnad. När jag får låna en dator kommer jag inte in. "Ditt konto är spärrat" står det och en kanslist får hjälpa mig att komma in på intranätet. När jag säger att jag kommer att vara tillbaka om några veckor stirrrar några kvinnliga sjuksköterskor på mig som om jag vore från en annan planet. "Ska du vara tillbaka när ditt barn bara är sex månader? Tar de in så små barn på dagis? Ska du verkligen arbeta heltid?" 

Av alla mödrar jag känner till är jag den som ska vara föräldraledig kortast. De flesta ska vara hemma lääänge som de säger, ofta 8-9 månader, en del 15 månader och någon enstaka säger kanske tre-fyra år. En del har ingen aning om när de kommer tillbaka till arbetsplatsen. En kvinna verkar nästan ha glömt bort att hon har ett arbete. Hon är 28 år med fyra barn och har arbetat totalt cirka ett år sedan hon var 21 år. Troligtvis är hon tillbaka 2011, eller vi får se säger hon. Hon vill ju ha ett femte barn också. 

Det är säkert kul att vara föräldraledig länge, men är det ingen som tänker på arbetslivet, karriären, pensionen och arbetsgivaren? Barnafödandet stiger i Sverige och vi svenskar får barnen allt tätare. Blir kvinnan gravid inom 18 månader från första barnet så behåller hon sin sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Det gör att föräldrapenningen blir lika hög som innan, även om hon varit föräldraledig eller deltidsarbetat. Väl medvetna om detta får många barn tätt. Det blir lååånga föräldraledigheter och många kvinnor är gravida när de kommer tillbaka för att arbeta. Jag har frågat en del av de här kvinnorna  hur de behandlas på sitt arbete när de nästan aldrig är där. Alla säger att de har en jättebra chef och behandlas väl. 

Tror de ja. Som föräldraledig eller förälder har du enorma rättigheter i Sverige. Världens generösaste föräldrapenning, lagstiftad rätt till deltidsarbete fram till barnet fylller åtta år, du ska inte kunna bli uppsagd eller lönediskrimineras på grund av graviditet eller föräldraskap. Dessa lagar och rättigheter är i grunden bra, men de invaggar oss i en falsk säkerhet. I tron på alla dessa lagar är många kvinnor föräldralediga extra långe och statistiskt sett fyra gånger längre tid än männen. Folk glömmer att marknadens lagar är starkare. Arbetsgivarna vill ha folk som är närvarande på arbetet. Det vore underligt om en person som bara arbetat ett år sedan 2001 fick samma lön som en som arbetat alla år. 

Om vi bara ser oss omkring på arbetsplatserna så ser och hör vi marknadslagarna. Under en arbetsintervju på en sjukhusklinik, hörde sig studierektorn för noga om mina familjeförhållanden. Hon ondgjorde sig över att de hade så många föräldralediga underläkare och spände därefter hon ögonen i mig och sa att "du är väl ingen sådan där deltidsjobbare". På en annan arbetsplats hörde jag två medelålders män, varav den ena i chefsposition. De talade om att kvinnor i fertil ålder blev helt mysko och bara ville ha barn och vara föräldralediga hela tiden. Sedan radade de upp olika kvnnliga kolegor som varit borta länge. "Jaha, ska hon ha ett tredje barn. Va nu igen? Och hon ja, jag anställde henne för fyra år sedan och trodde att hon skulle arbeta på, men sedan fann jag henne sittande i fikarummet, där hon diskuterade babykläder med undersköterskorna. Sedan dess har hon varit föräldraledig så länge att jag knappt sett henne. "

Antingen väljer vi att se och uppmärksamma marknadslagarna och då gör vi något åt det. Det viktigaste av allt: att män och kvinnor delar lika på föräldraledigheten och vård- av-sjukt-barndagar. Eller så  blundar för problemet och tvärtemot alla statisttik hävdar att kvinnor och män har samma löner och karriärmöjligheter, I tron på att de inte kan diskirimineras tar många kvinnor ut extra lång föräldraledighet och går hemma. Under tiden går snacket om dem på deras arbetsplatser och deras manliga kollegor gör karriär. Myten om det jämställda Sverige gör oss alltmer omjämställda. 


Kommentarer
Postat av: Sofia

Jämställhet får inte gå till överdrift. Jag tror absolut på att det går att förbättra inom många områden Men gällande barnafödande så går det inte att låta pappan vara hemma och amma som vi mödrar kan. Jag har ammat mina barn ( hel) tills de varit 10 månader och skulle aldrig avstå från det p.g.a. karriär, framtida pension osv. Sen efter 10 månader har min man varit hemma med barnen. Jag håller med om ett mer jämställt sverige men det får inte bli en fix ide att allt ska delas lika. Jag tror män och kvinnor kompletterar varandra väl vilket ska tas tillvara.

2009-08-22 @ 20:21:00
Postat av: Piia-Liisa

Känner så väl igen detta - trots att mina barn nu är tonåringar. Arbetade som forskningsassistent på Högskolan när den äldste var liten och fick många kommentarer om det - varför inte jag var hemma! Det från dem som forskade om genusskillnader och ansåg sig progressiva! SYnd att så lite har hänt på 18 år! Hoppas på en förändring.

Kämpa på!

2009-08-23 @ 11:04:14
Postat av: Karin

Vi försöker hålla barnen hemma så länge som möjligt, men vi delar lika på föräldraledigheten/deltidsarbetandet så det är bara att acceptera låg pension för båda:), men det är det värt. Annars får barnen börja tidigt i den inte helt jämställda förskolan/skolan hela dagarna och det känns inte heller helt lyckat. Jag tycker att föräldraledigheten ska vara lika fördelad mellan föräldrar. Då kan inte arbetsgivare surt säga att kvinnorna slutar arbeta när de får barn.

2009-08-24 @ 09:58:30
Postat av: Julia Cromvik

Tack allihopa för era kommentarer! Jag tycker också att de ska finnas en möjlighet att arbeta deltid och att vara hemma länge med barnen om man inte vill att barnen ska börja tidigt på förskola/hos dagbarnvårdare. Jämställdhetsproblemet blir om det är kvinnorna som tar mer än fyra gånger så lång ledighet som männen. Alla kvinnor i fertil ålder kommer då oavsett om de vill ha barn eller inte att behandlas som riskarbetskraft, tex i mitt exemplel från anställningsintervjun där arbetsgivaren frågade om jag var en deltidsarbetsjobbare. Jag är övertygad om att nyckel till lika rättigheter och skyldigheter för män och kvinnor går genom att föräldrapenningen delas lika, 240 dagar per förälder. När föräldrapenningen infördes var det också lagstiftarens mål.

2009-08-25 @ 12:29:30
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0