Könsroller på nätet.

I mitt tidigare inlägg om mammaskuld tar jag upp könsroller på nätet, då på sajten Familjeliv. Det är en sajt med bloggar och diskussionsforum. Det är kvinnor, kvinnor och kvinnor överallt. Nu är det glädjande att det är fler som reagerat över detta. Har läst ett alldeles färskt inlägg från den föräldralediga frilansjournalisten Marcus Ridung där han skriver att han känner sig bortglömd som pappa bland idel mammor på nätet. Värstingexemplet är tidningen "Allt om barn" där det på deras hemsida finns nio bloggar framme, alla skrivna av kvinnor.

Jag vill tacka Marcus Ridung för ett tankeväckande inlägg! Hoppas att föräldratidningarna, BVC och alla andra nu börjar att inse att föräldraskap involverar män och kvinnor.

Läs Marcus Ridungs debattinlägg här

Marcus Ridung har en blogg. Se hans inlägg om jämställdhetsbonusen här

Kommentarer
Postat av: Jessika Patek

Mannens roll som förälder



Sedan jag blev förälder har jag undrat varför männen inte tar för sig mer av föräldrarollen. Och för varje år som går äcklas jag mer och mer över de självgoda kvinnorna som ofta klagar och ältar. Sammanfattningsvis duger mannen inte till att ta hand om vare sig hem eller barn. Knappt till att ta hand om sambo/fru heller.



Man måste se detta i ett större perspektiv.

För 100 år sedan hade kvinnor mycket små mänskliga rättigheter här i Europa. De accepterades inte som fullvärdiga medborgare. För detta kämpade och stred de. Ja, det fanns män som stred på deras sida, men i stort sett var detta kvinnornas egen frigörelsekamp. De lyckades. Det vi kvinnor idag åtnjuter är ett direkt resultat av en genomförd politisk förändring.

Samma typ av förtryck som då var vardag för de flesta kvinnor, är i dag vardag för våra män: i föräldrarnas värld är männen ständiga hackkycklingar. De anses inte, av kvinnor, vara fullvärdiga föräldrar.



Det är dags för männens revolution, männens frigörelse. Men männen måste själva ta plats i alla delar av samhället. Och det kommer att finnas kvinnor på männen sida i kampen.

Och precis som på den tiden när kvinnorna upptogs i den politiska gemenskapen, i samhället som medborgare, måste det till politiska beslut som upptar männen i gruppen "föräldrar".

2009-07-21 @ 11:28:23
Postat av: Julia Cromvik

Tacj för din kommentar Jessika Patek!



Jag håller med dig om att män och kvinnor bör kämpa för mäns roll som förälder. Kvinnors situation i arbetslivet och övriga samhället har förbättrats de senaste 100 åren, även om det finns mycket att göra.



Precis som du tror jag att många kvinnor utestänger män från föräldrarollen genom att kvinnorna själva tar ut all föräldraledighet. Här tror jag att det är viktigt att individualisera föräldrapenningen, se mitt inlägg om jämställdhetsbonusen.



Tidigare har jag också skrivit om de attityder som råder mot män på vissa kvinnodominerade arbetsplatser, se mitt inlägg "Tillåt män att arbeta..."



Jag hoppas att du kommer att fortsätta att följa min blogg. Jämställdhet är ett mycket angeläget ämne och nu känns det ännu mera aktuellt med det "hemmafruideal" som jag tycker kommit de senaste åren.



Hälsningar från Julia Cromvik.

2009-07-21 @ 14:04:16
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0