Lekmän som tror sig veta bäst.

 

I Dagen Nyheters nätupplaga idag kommer nationalekonomerna Nils Lundgren och Marian Radetzki ut som klimatskeptiker. De hävdar att oliktänkande forskare har tystats ner i FN:s klimatpanel  IPCC. Till skillnad från de yngre nationalekonomerna uppger de att de vågar säga sanningen att klimathotet inte existerar. Här kommer DN:s fråga med svar från NIls Lundgren:

"Men vad har ni själva kommit på i klimatfrågan?

– Till skillnad från andra nationalekonomer har vi granskat de naturvetenskapliga grunderna. För oss är det tydligt att klimatforskarnas slutsatser avgörs av hur deras statistiska beräkningsmodeller är uppbyggda. Men fakta visar inte att mer koldioxid leder till någon farlig global uppvärmning, säger Nils Lundgren."

Det intressanta är hur Lundgren och Radetzki som både mig veterligen inte har någon naturvetenskaplig utbildning inom klimatforskning kan döma ut den världsexpertis av forskare som ingår i FN:s klimatpanel.

Själv är jag läkare och saknar expertkunskap inom klimatforskning. Därför anser jag det självklart att jag får lita på de slutsatser världsexpertisen kommit fram till. På universitetet lärde jag att det alltid kan finnas en viss osäkerhet i alla studier. I det har Lundgren och Radetzki en poäng, men enligt de senaste rönen som DN skrivit om verkar temperaturstegringen gå snabbare än de befarade scenariorna. Det ser alltså värre ut än i de tidigare klimatscenariorna. Klimatpanelen har också kommit fram till att dessa förändringar i temperatur är orsakade av människan. 

För oss som är yngre än Lundgren och Radetzki är det dumdristigt att chansa. Vi måste minska koldioxidutsläppen om livet på jorden skall ha en framtid. Radetzki tycker att det är för dyrt att ställa om världsekonomin för att minska koldioxidutsläppen.Jag undrar vilket tidsperspektiv dessa två skribenter använder. Det extremt kortsiktiga tänkande som pensionärerna Lundgren och Radetzki båda förespråkar kan bara rättfärdigas som man enbart tänker på sin egen bekvämlighet de närmaste tio åren. För oss andra som inte uppnått pensionsåldern och tänker på våra barn och barnbarns framtid,  måste vi börja ställa om och minska koldioxidutsläppen. Jag kan på inga villkor förstå varför den äldre generationen som dessa skribenter tillhör vill sabotera framtiden för oss yngre genom att önska ett fiasko vid FN:S klimatmöte i Köpenhamn senare i år. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0