Bränn inte upp min förskola!

Sverige brinner och det är i förortsområdena det brinner. Som vanligt är det Göteborg som är värst. Sedan mitten av august har det brunnit 90 bilar i Göteborg. Det som började i Backa och Biskopsgården på Hisingen och har sedan dess sprittt sig till Bergsjön, Kortedala och Tynnered. 
Enligt GP rapporteras om tre bilbränder i Biskopsgården och att brandkåren larmats till en förmodad anlagd brand i ett cykelskjul några meter från en förskolebyggnad vid Vårväderstorget. Som tur var hann brandkåren släcka innan förskolan brann upp. Dessutom har det brunnit bilar i natt i Gårdsten, Tynnered, Lövgärdet och Högsbohöjd. Ytterområden med hög andel sociala problem och många hyresrätter. 
Nu blir jag mer och mer arg över detta idiotiska bilbrännande. Förskolan som riskerade att brinna ner i Biskopsgården är den öppna förskola som Emelie och jag flitigt har besökt under min föräldraledighet. Nu får det vara nog! Låt barnens förskola vara i fred. 
Hösten 2004 tillbringade jag i franska Saint Etienne, en stad i centralmassivet med hög arbetslöshet och en nedlagd gruva. Då bevittnade jag en bilbrand. Hösten efter i september 2005 eskalade bilbränderna i Frankrike och över 500 bilar brändes i förorterna till bland annat Paris, Lyon och Saint Etienne. Vad är det bilbrännarna är så arga över i Sverige? De svenska miljonprogramsområdena är till utseendet extremt mycket trevligare än de franska. Under min förtortssightseeing i området La Métare i Saint Etienne såg jag enorma huskolosser och smutsiga trappuppgångar där det luktade urin. Bostadsområdet Montreynaud utanför Saint Etienne bestos av en isloerad kulle med bristande kollektivtrafik och ett öde vattentorn. Om jag hittar några foton så ska jag lägga ut på bloggen. 
Slutsatsen är att bostadsstandarden är enormt mycket bättre i Sverige och den yttre miljön i förortsområdena också. Överallt står om frustration och utanförskap, vad det nu är? jag tror inte att det kan förklara allt. Är det de kriminella gängen som uppmanar yngre att bränna bilar för att få tillhöra kriminella gäng? Eller är det folk som tänder eld på sin egen bil för att pressa försäkringsbolagen på pengar?
Det eventuela utanförskapet och sysslolösheten an knappast förklara alla kravaller. Vilka det än är som står bakom detta s uppmanar jag dem att låta min förskola få vara ifred!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0