Vad gör Sverige i Afghanistan?

Så har ytterligare två svenskar stupat i Afghanistan. Ännu två yngre män förutom de två soldater som dog 2005. På dagens nyhetssändning fanns bilder från när Herkulesplanet landade med två vita kistor med svensk flagga och reportern sa att överbefälhavaren postumt tilldelat soldaterna en utmärkelse för internationella insatser.
Med all respekt för de soldater som åker dit. Jag tror att de allra flesta anser sig vara där i ett gott syfte och göra en internationell insats, men jag har ännu inte förstått vad Sverige ska göra i Afghanistan.
- varför ska Sverige samarbeta med NATO-trupper, Sverige är ju inte med i NATO?
- talibanerna förtrycker kvinnor och barn i Afghanistan, men förtryck förekommer även i andra länder utan att Sverige eller NATO går in med väpnade insatser?
- hur skall väpnade trupper kunna ge fred?
- och sist men inte minst. Är det någon regim som någon gång kunnat behålla makten över Afgghanistan? På vilket sätt skulle dessa NATO-ledda trupper kunna kontrollera Afghanistan nu och senare?
Jag har aldrig förstått vad Sverige eller de andra länderna skall dit och göra. Det är bättre att satsa resurser på uppdrag där det finns en chans att lyckas. Istället för truppförstärkning röstar jag för att de svenska soldaterna åker hem innan jag får se fler bilder på kistor med döda soldater av min ålder.

Kommentarer
Postat av: jämställdhetsförespråkare



Läget är svårt det håller jag med om, men jag tror inte att alternativet med kvinnoförtryckande talibaner är att föredra. Vi måste med alla till buds stående medel stå upp för kvinnors rättighter och då tror Sverige kan göra en insats. Vänsterpartiet vill dra sig ur landet och lämna kvinnorna i sticket.

2010-02-11 @ 17:26:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0