Vem tänker på genus i förskolan?

I min stadsdel Lundby på Hisingen har stadsdelsnämnden bestämt att samtliga förskolor skall ha genusprofil. Det verkar inte ha nått den öppna förskolan ännu. Under min föräldraledighet har jag hunnit besöka tre olika öppna förskolor, varav en i Lundby och två i Biskopsgården. Överallt blir mitt barn bedömt efter sin könstillhörighet. "Är det en pojke eller flicka? Jaha, är det en tjej (och ser frågande ut då hon har gröna kläder?)" En kvinna med tre döttrar får höra av förskolläraren att "Ja, om man har tre döttrar då kommer man att ha fullt upp när de är tonåringar. Då blir det jobbigt." En annan kvinna har två barn, en dotter på tre år och en son på tre månader. Förskolläraren frågar kvinnan om barnen ser lika ut. "Ja, oh ja. Lillebrodern är som en kopia av storasystern när hon var liten och de ser jättelika ut nu också", säger modern. Efter en liten stund kommer den treåriga dottern. "Visst är de lika?", säger modern. "Jag har svårt att se det, men det är ju så mycket pojke över lillebrodern", säger förskolläraren. 

När ska barn behandlas som barn? Varför får inte småpojkar leka med prinsesstält? Hur kan en tremånadersbaby (med kläder på) se ut som en pojke?

Genustänkande i förskolan verkar vara en pappersprodukt som inte nått ut till förskollärarna.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Så länge de traditionella pedagogerna är kvar i förskolan kommer ingen förändring ske. Med dagens LAS regler är det omöjligt att arbeta i förskolan. Kommun efter kommun säger upp förskolelärare och vem är det som är kvar? Inte är det då de nyutbildade med ett helt nytt tänk precis som vi med småbarn. Som förälder är det viktigt att stå emot det enorma konsumtionssamhället som spottar ut reklam om pojk/flick leksaker, kläder osv. Efterfråga mer könsneutrala kläder, böcker , leksaker! Någonting jag har reflekterat över är barnböcker. Hur framställs pojkar/flickor i böcker? Det är skrämmande, vilka budskap ger vi våra barn egentligen? En imponerande författare var ju Astrid Lindgren. Hon var 50 år före sin tid med böcker som ex Pippi Långstrump.

2009-08-22 @ 20:36:26
Postat av: Julia Cromvik

Håller med dig om att Astrid Lindgren var före sin tid samt att turordningsreglerna inom LAS försvårar. Angående LAS så kan du även se mitt tidigare inlägg om LAS.

Det som är skrämmande är att många av de förskollärare jag träffat säger att de tycker att genustänkande är mycket viktigt, men ändå verkar de helt oreflekterat dela in barnen i tjejer och killar.

2009-08-25 @ 12:23:28
URL: http://cromvik.blogg.se/
Postat av: Karin

En liten åsikt som inte kommer fram så ofta. Visst är Pippi fräsig och modern, men beskrivningarna av Tommy och Annika gör att jag har svårt för Pippi-böckerna. Tommy får en fickkniv och Annika ett halsband osv.

2009-08-25 @ 13:15:48
Postat av: Sofia



Tommy och Annika är av typiska flick/pojk norm medan Pippi sticker ut från normen dvs vad vi förväntar oss av respektive kön. På det sättet tycker jag den är unika böcker. Där borde ju pedagogerna använda sig av boksamtal för att få en diskussion kring genus. Böcker borde integreras med genustänket i förskolor

2009-08-25 @ 20:15:28
Postat av: Julia Cromvik

Det är kanske tack vare att Annika och Tommy följer normen som Pippi sticker ut extra mycket. Det är spännande att så många har inspirerats av henne. Om jag förstått rätt så hade Stieg Larsson Pippi Långstrump som förebild när han skapade Lisbeth Salander



Det vore intressant att veta hur genuspedagogiken i förskolan fungerar i praktiken.

2009-08-25 @ 23:21:50
URL: http://cromvik.blogg.se/
Postat av: Förstagluttarna

Nu undrar jag hur det står till i skolan. Min son kom hem från 1:an med läseboken "Förstagluttarna". Jag tycker att den är fullkomligt vidrig vad gäller beskrivningar av pojkar/flickor, etniska minoriteter och religioner. Den befäster alla tänkbara sterotyper. Detta gäller alltså en läsebok och inte skönlitteratur. Det skrämmande är att läraren tycker att den är bra när den uppenbarligen strider mot läroplanen. Försök gärna få tag i boken och läs den. Den är så dålig så att den blir rolig om det inte vore så att barnen ska ha den som läromedel.

2009-08-27 @ 10:36:48
Postat av: Julia Cromvik

Hej!



Tack för tipset om "Förstagluttarna". Jag har inte själv läst boken, men följt den debatt som fanns omkring den. Både SvD, DN, Karlskogakuriren med fler tidningar uppmärksammade boken och kritiken mot den. Författaren och förlaget gjorde själv ett inlägg. De citat som jag sett från boken gör att jag ställer mig mycket skeptisk till den.



På nätet finns en välstrukturerad sida om boken, där en föräldragrupp från Lackarebäcksskolan i Mölndal skriver om sitt arbete mot boken. Missa inte den sidan:http://sites.google.com/site/lasebok/index

2009-08-27 @ 23:36:50
URL: http://cromvik.blogg.se/
Postat av: Julia Cromvik

Hej!



Tack för tipset om "Förstagluttarna". Jag har inte själv läst boken, men följt den debatt som fanns omkring den. Både SvD, DN, Karlskogakuriren med fler tidningar uppmärksammade boken och kritiken mot den. Författaren och förlaget gjorde själv ett inlägg. De citat som jag sett från boken gör att jag ställer mig mycket skeptisk till den.



På nätet finns en välstrukturerad sida om boken, där en föräldragrupp från Lackarebäcksskolan i Mölndal skriver om sitt arbete mot boken. Missa inte den sidan:http://sites.google.com/site/lasebok/index

2009-08-27 @ 23:36:57
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0