Hej då SAAB och lycka till Trollhättan.

I dag kom det väntade beslutet med planerad nedläggning av SAAB automobile. Om det är för få som vill köpa SAAB-bilarna och ingen som vill köpa bilfabriken finns inget annat val än att lägga ner. SAAB automobile är dessutom ett amerikanskt bolag. Svenska skattepengar skall inte gå till amerikanska aktieägare. Här har regeringen gjort helt rätt när de inte köpt upp SAAB. Samtidigt är det självklart ett dråpslag mot den bilindustri som bedrivs i Sverige och mot Trollhättan som stad. Själv har jag flera nostalgiska minnen av SAAB. Alltifrån grannarna på Lagmansvägen som alltid hade en blå SAAB 900 stående på parkeringen till när min familj skulle köpa en ny bil i början av 90-talet. Då förhandlade pappa med SAAB-försäljaren så att han kunde få provköra en SAAB 9000 CD med nymodigheten klimatanläggning. Bilen var så bekväm att det blev provkörning ända till Arjeplogsfjällen och sedan köptes en SAAB 9000. Nu är jag själv ägare till en 9000-modell årsmodell 98. Samma bil som jag själv övningskörde i för drygt tio år sedan.

När vi för några år sedan bodde i Trollhättan bodde vi alldeles bredvid Stallbacka industriområde med SAAB-fabriken. Grannarna arbetade inom bildinsutrin och bland sjuksköterskorna fanns det flera före detta SAAB-arbetare.
Hej då SAAB och lycka till i framtiden Trollhättan!

Kommentarer
Postat av: M

"svenska skattepengar skall inte gå till amerikanska aktieägare"

Så då ska vi även sluta anlita tex Rent-a-doctor för läkaruthyrning? Nu är det i det fallet inte amerikaner som får vinsterna, men likväl "utlandet". I sak håller jag dock med om att ett företag bör gå med vinst oftare än SAAB gjort för att det ska anses vara livsdugligt.

2009-12-19 @ 22:54:36
Postat av: Julia Cromvik

Tack för din kommentar M. Jag var lite otydlig i inlägget angående svenska skattepengar och amerikanska aktieägare. Jag menade att svenska staten inte bör köpa upp SAAB automobile som ju är ett amerikanskt bolag i och med att svenska skattepengar då skulle subventionera ett förlustdrabbat bolag.



Självklart är det en helt annan sak om svenska skattepengar används till att köpa amerikanska produkter t. ex. läkemedel. Då går ju skattepengar i förlängningen till amerikanska aktieägare. Det är dock skillnad på att handla amerikanska varor jämfört med att handla upp förlustdrabbade amerikanska företag.



Angående Rent- a - doctor kan det vara nödvändigt att under kortvariga perioder använda bemanningsföretag inom sjukvården. Däremot tror jag inte att kortidsanställda vikarier har förutsättningar att ge optimal sjukvård och jag anser därför att användandet av bemanningsföretag inom sjukvården bör minska oavsett om de har amerikanska eller svenska ägare.

2009-12-27 @ 23:31:01
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0