När blev magont allmänintresse?

Sedan länge är jag lite grann av en nyhetsnörd och läser dagligen eller nästan dagligen nätupplagan på DN, SvD, Ttela, NSD, Norrbottenskuriren, GP, GT, Dagens Medicin, Metro, Aftonbladet och Expressen. Till min förvåning ser jag att huvudnyheten igår på Expressen var: "Elins mamma har lämnat sjukhuset", och i Aftonbladet: "Sjukhuset: hon mår mycket bättre." Vem då undrar jag? Jaha, Elin Nordengren Woods mor Barbro Holmgren har tagit några dagar semester från sitt arbete som landshövding och åkt till USA. Där blev hon inlagd på sjukhus för observation.
Varför skall detta anses vara av allmänintresse? Vem anser att Tiger och Elin Woods familjesitation och Barbro Holmbergs semester och akutenbesök är dagens största nyhet? Dessa händelser nämns även i DN:s nätupplaga och SvD:s nätupplaga på en framträdande plats.
Varför inte skriva om klimatmötet i Köpenhamn istället? Om det här är det viktigaste som hänt i veckan så funderar jag över medias prioriteringar. Dessutom tycker jag att det är osmakligt att nästan samtliga svenska tidningar verkar amerikaniseras och gladeligen köpa in paparazzi-bilder tagna av amerikanska fotografer och journalister som verkar ha belägrat omgivningarna till Woods ägor.
Om Barbro Holmgrens semsterplaner och besök på akutmottagningen skall anses vara huvudnyhet och allmänintresse så undrar jag över nästa steg kring rapporteringen av sjukdomar. Är det bara en tidsfråga innan vi ser reportage om vilka riksdagsledamöter som fått skoskav eller om det finns någon landshövding med migrän?
Bara för att amerikanska tidningar anlitar paparazzifotografer behöver inte svenska tidningar köpa deras bilder. All heder åt de tidningar som bevakar väsentligare frågor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0