Om ett liv i offentligheten och syftet med bloggen.

I dagens DN skrev Hanne Kjöller ett intressant inlägg på sidan 3. Hon nämnde att Mona Sahln tidigare blivit kritiserad för att lämna ut sig för mycket i media, bland annat har hon berättat om att hon tidigare haft komplicerade graviditeter. Sahlins motivering var att hon valt att berätta om det hon tror skulle kunna hjälpa andra. Hanne Kjöller tyckte att detta var en stor skillnad mot andra offentliga personer inom politiken till exempel nu senast Gudrun Schyman som valt att ställa upp i Let's dance.
Nu med alla bloggar, kabel TV-program, lekshower på TV, filmer, myspace och facebook går det verkligen att leva ett liv inför alla andra. Många inom IT-generationen som röstar på Piratpartiet och kämpar mot IPRED-lagen och statens övervakning lever redan sitt liv till allmän åsyn på internet. Det är lättare än någonsin att göradet  privata offentligt.
Även redan offentliga personer väljer allt oftare välja att synas i nya sammanhang vare sig det är TV 4:s nyhetsreportrar som gör krogshowen "Nyhetsankorna", eller deltagarna i "Kändisdjungeln", "Hjälp, jag är med i en japansk TV-show", "Singing bee celeb", "På Spåret" eller i andra lekprogram.
Efter noggrant övervägande har jag valt att starta den här bloggen. Syftet är att väcka opinion i olika frågor och uppmana till debatt inom bostadspolitik, sjukvårdsfrågor, miljö, jämställdhet och andra frågor som jag engagerar mig i. Som regelbundna läsare säkert har märkt så skriver jag ibland om mig och min familj, men väljer ut sammanhang där det kan kopplas till ett aktuellt ämne. I och med att syftet är att skriva om samhällsfrågor och inte att skriva dagboksanteckningar undviker jag att lägga ut foton på min frukostmat eller skriva om vad jag åt till middag.
Det skulle vara intressant att veta vad ni läsare tycker om bloggen. Skriv gärna i kommentarsfältet och kom med synpunkter.

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Håller fullkomligt med dig. Trodde att det bara var jag som börjar bli "gammal" som inte orkar läsa om vad folk gör varenda sekund...Håll dig till debattämnena så kommer i alla fall jag att fortsätta följa din blogg/"Draculla"

2009-12-07 @ 13:09:34
Postat av: Frans - Walter den yngre

Jag läser din fina blogg och uppskattar att du skriver om aktuella samhällsfrågor. Du får gärna skriva mer om livet utanför sjukvården.

2009-12-07 @ 20:49:35
Postat av: Karin

Jag förstår inte dem som lägger ut sitt privatliv till allmän beskådan. Fortsätt med en intressant blogg utan privatliv.

Hälsningar,

Karin

2009-12-08 @ 09:27:44
Postat av: Märtha

Fortsätt i samma stil, din blogg ger mig betydligt mer än ytliga "dagböcker". Jag är imponerad över ditt breda samhällsengagemang.

2009-12-08 @ 17:18:21
Postat av: Julia Cromvik

Hej allihopa! Tack för era kommentarer. Jag planerar att fortsätta bloggen i samma stil. Till Draculla /Yvonne. Är imponerad över din blogg och din kämpaanda! Till Frans-Walter den yngre. Vilka andra ämnen är det du vill at jag ska skriva om. Landsbygdsutveckling?

2009-12-08 @ 23:08:46
URL: http://cromvik.blogg.se/
Postat av: Anna-Sofia

Alla behövs! Jag tycker din blogg är en härlig kontrast till alla modebloggar och bloggar om inredning. Det har alltid varit enskilda individer som drivit fram utveckling i samhället! Jag uppskattar att du berättar om en annan värld än den jag kommer i kontakt med dagligdags.



Många kramar från Anna-Sofia

2009-12-11 @ 09:31:37
URL: http://kanslaochannasofia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0