"Till helgen blir det benso och sprit."

Det är rusningstid strax efter 17.30 utanför köpcentrumet Nordstan i Göteborg. Vid spårvagnshållplatsenär det fullt  och bredvid mig står tre unga män i dryga 20-årsåldern.
"Fyra Temgesic för 150 kr", säger den ena. "Bara att köpa. Lätt att få tag på i Stampen" Stampen är ett kvarter i centrala Göteborg.
"Annars går det ju bra med Stilnoct. Fyra Stilnoct och en flaska sprit. Förra helgen hade jag ingen aning om vad jag hade gjort därefter. En kompis sa att jag varit på stan, men jag minns inget".
Väl inne spårvagnen fortsätter diskussionen. Tydligen går det att få mängdrabatt på Temgesic om man köper många på en gång. Annars går det bra med Xanor, säger kompisen. Efter att ha diskuterat det optimala antalet Xanor som kan kombineras med alkohol så byts ämne snabbt.
"Hur går det med träningen?"
"Jo, det går bra. Jag är på gymmet fler gånger i veckan säger den ena"
"Gainar du något nu då? Själv har jag gått upp 8 kg sedan jag började med det. "
En av de tre siktar på att se vältränad ut på badstranden till sommaren. Frågan är när han ska påbörja sin "kur"? I och med att det ska festas till jul, så är det nog lika bra att påbörja kuren därefter. "Sedan kan du ju altid varva med benso, på så sätt får ju musklerna vila emellenåt", säger den ene."Alla instämmer och talar redan om nästa helg. Till kommande helg blir det fest igen, då blir det benso och sprit.
Ovanstående konversation utspelade sig under min spårvagnsresa hem efter arbetet i förra veckan. Tre unga män som helt öppet diskuterar hur de missbrukar droger. För några veckor sedan hade jag en ung patient som fått kraftig smärta och ordnat Tradolan på egen hand. På internet finns diskussionforum på nätet med tips om hur man får läkarna att förskriva receptbelagda sömnmediciner och smärtstillande.
Samhället måste reagera tydligare mot drogmissbruket. När det gäller tablettmissbruk har vi inom sjukvården en nyckelroll. Ökad medventenhet och minskad förskrivning är en bra början.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0