Bort med jämställdhetsbonusen!

I ledaren till dagens GP står om jämställdhet på arbetsmarknaden (1). Just nu föds ovanligt många barn i Sverige och ledarredaktionen tror att det beror på att kvinnor i Sverige inte behöver välja mellan karriär och barn som i en del andra länder. De konstaterat dock att det finns mycket att göra. Fortfarande tar kvinnor ut cirka 80% av föräldrapenningdagarna. För några år sedan var mer än hälften av cheferna ovilliga till anställa småbarnsmödrar. GP tycker att det är viktigt att barnafödandet hålls uppe. Först i slutet av artikeln kommer ett konkret förslag: "Varför inte se till att realisera Folkpartiets förslag om förenklad och fördubblad jämställdhetbonus? Det skulle vi alla tjäna på. ".

Det är bra att ledarredaktionen skriver om jämställdhet. Ämnet är angeläget, men det är en mycket lam ledarsida. I ledaren konstaterar att det krävs en attitydförändring gällande föräldrapenningen och vård av sjukt-barndagarna när det gäller fördelningen mellan föräldrarna. För att åstadkomma detta vill man dubbla den så kallade jämställdhetsbonusen. Jämställdhetsbonusen gäler barn födda efter 1 juli 2008. Syftet att att stimulera att barnets föräldrar delar lika på föräldrapenningen. Pengarna utgår inte som ett bidrag utan som ett avdrag på skatten för det taxerade året. Se de exakta detaljerna på regeringens hemsida (2.).

Nu har det gått ett år sedan jämställdhetsbonusen infördes. I och med att min man och jag delar på föräldraledigheten ringde jag Försäkringskassan för att höra detaljerna om jämställshetsbonusen i höstas 2008. Döm om min förvåning då inte ens Försäkringskassans tjänstemän kunde förklara vilka regler som gällde! Även nu när jag läst igenom reglerna på regeringens hemsida ställer jag mig frågande till hur det hela fungerar.

I april i år offebtliggjordes hur många föräldrar som ansökt om jämställdhetsbonusen. Svaret var: 26 stycken i hela Sverige! (Det föddes 109 301 barn under 2008). Vilken succe med jämställdhetsbonusen.

Så istället för det ineffektiva byråkratikrånglet med jämställdhetsbonusen så gör något konkret. Individualisera föräldrapenningen. Det är jättelätt. I dag gäller 480 dagar per barn, dela i två delar=240 dagar per förälder. Ta sedan bort möjligheten att föra över dagar till den andra föräldern. Klart! Ett kostandsfritt steg till förbättrad jämställdhet!

1. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=122&a=507012

2. http://www.regeringen.se/sb/d/10304

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0