I dag går mina tankar till...

Emelie, 5 månader och jag ska idag iväg påpannkakskalas för att fira en lekkamrat till Emelie som fyller ett år. Det är något vi sett framemot. Det borde vara en glädjens dag idag, men istället går mina tankar till sjubarnapappan i Rinkeby och de barn som vårdas med livshotande skador på sjukhus efter den fruktansvärda brandkatastrofen där. Fem barn är döda, den minsta var född 2008 och även barnets barnens mor. En enorm tragedi för syskonen, pappan, släktingarna, alla anhöriga, stadsdelen och hela Sverige. Brandolyckorna har ökat de senaste åren och det väcker flera frågor hos mig: 

- är lägenheterna anpassade till så stora familjer? Om familjen hade sju barn samt två vuxna blir det nio stycken i hushållet. Finns utrymningsvägar för alla? I en samlingslokal skall alltid antalet nödutgångar anpassas efter antalet i lokalen. I många miljonprogramsområden är familjerna trångbodda. Ser hyresvärden till att anpassa antalet nödutgångar efter detta?

- kom brandkåren direkt efter att ha fått larmet? I många miljonprogramsområden eller andra områden som har rykte om att vara oroliga kommer inte brandkåren eller ambulansen utan poliseskort. Detta är välkänt i Rosengård, men har tidigare gällt även i Göteborg. En man med svår bröstsmärta fick vänta i 20 minuter på ambulans i december 2008 eftersom han befann sig i Backa och ambulansen skule vänta in poliseskort. Han överlevde inte. 

- hur kan vi förbättra informationen om bränder? I Rinkebybranden står att flera av barnen dog av rökgasförgiftning då hissen de befann sig i fastnade på väg ner från femte våningen. Hiss ska ju aldrig användas vid brand. Jag minns själv hur vi i min mellanstadie- och högstadieklass ville ha brandövning, men lärarna ville inte anordna det eftersom det skulle vara för riskfyllt enlgt dem att använda nödutgången med spiraltrappa. Det farligaste är ju självklart att aldrig få ha brandövning. 

Brandolyckan gör den här söndagen till en sorgens dag. Låt måndagen i morgon bli handlingskraftens dag då vi gör allt för att förebygga fler brandolyckor. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0