Individanpassa på Arbetsförmedlingen.

I tidigare inlägg har jag skrivit angående den rekordhöga arbetslösheten bland unga vuxna. Alliansregeringen har infört den så kallade ungdomsgarantin för unga vuxna 18-24 år. Nyligen har det uppmärtksammats att unga fått vänta tre månader på att få ta del av den jobbcoachning som ungdomsgarantin omfattar. Därefter har de fått vänta ytterligare tre månander för att ta del av aktiva arbetsmarknadsåtgärder. Se bland annat i denna DN-artikel: http://www.pastan.nu/cm/2.145/ekonomi/jobb-till-unga-skyndas-pa-1.902890 Självklart är det viktigt med så tidiga insatser om möjligt. Däremot individanpassa på Arbetsförmedlingen! Unga vuxna 18-24 år är en heterogen grupp. Se och behandla alla som de individer de är. 

Något som få uppmärksammat är att Arbetsförmedlingen bara riktar sig till ett fåtal. För många yrken har Arbetsförmedlingen helt spelat ut sin roll. Jag har bara en bekant som fått sitt arbete via Arbetsförmedlingen. Har hört desto fler historer om molekylärbiologer som sökt arbeten och först varit tvungna att förklara vad deras yrke innebär för arbetsförmedlaren då den personen inte haft någon aning. Läste också om en undersköterska som uppmanades att söka arbete som narkossköterska på sjukhuset. Den arbetsförmedlaren kan inte ha haft kännedom om att det krävs ett års högskolestudier efter sjuksköterskeexamen för att bli narkossköterska. 

Under hösten 2005, sista terminen på läkarutbildningen skulle jag söka AT-tjänst. Efter 11 terminer på läkarutbildningen är det dags för allmäntjänstgöring, AT för att få läkarlegitimation.Jag behövde skicka in ansökningshandlingar till olika landsting. Tyvärr fungerade varken datorn eller bredbandet hemma. Då jag hade nära till arbetsförmedlingen (vid Järntorget i Göteborg) begav jag mig dit för att använda datorn i jobbsökarsyfte. Där fanns många lediga datorer, de var gratis att använda. Det var bara att sätta sig ner. Datorerna kunde dock bara användas till att göra intressetest om vilket yrke man skull ha eller för att söka i Platsbanken. Det fanns varken ordbehandlingsprogram eller internet. Helt värdelöst. Personalen hade heller inte tid för att vidimera mina betygskopior, det kunde dock göra på Arbetsfömedligen Mölndal. Den arbetsförmedlare som hjälpte mig där erkände dock att han inte riktigt visste vad AT-tjänst som läkare innebar. 

Arbetslösheten är ett svårlöst problem.  Nu när arbetslösheten är i stigande vore det en bra början om arbetsförmedlarna (eller jobbcoacher eller vad de kallas) läste på om olika yrken.Varken statsvetaren eller molekylärbiologen skall behöva förklara vad deras yrke innebär. Öppna datorerna för internet och inse att alla lediga arbeten inte kan återfinnas på Platsbanken. Behandla varje person som en individ. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0