Konsumtionssamhället och miljön.

Nu är det regnigt väder här på västkusten. Då och då passerar jag genom centrala Göteborg och jag kan konstatera att det oavsett väder alltid är olidligt mycket folk i butikerna i centrala stan, kanske allra främst i det stora köpcentrumet Nordstan. I GP har det varit reportage om att handlarna i Nordstan rapporterar fortsatt goda försäljningsresultat, och varuhuset Gekås haft försäljningsrekord trots lågkonjunkturen.

Den privata konsumtionen har ökat enormt i Sverige efter andra världskriget. När min dotter Emelie börjar skolan kommer jag att kunna berätta om när jag gick första klass (1987) och fick gå på födelsekalas hos en klasskamrat som visade videofilm på kalaset. Vi såg på film om hunden Lassie och alla var hur imponerade som helst av att se att de hade videoapparat (VHS). Senare fick jag reda på att de inte ägde videon utan att de hyrt den från videobutiken. Historier som denna känns exotiska nu när det finns DVD, video, youtube och all nedladdning från nätet.

Vi lever i ett samhälle präglat av konsumtion. Under min barndom såg jag nya hemelektronikprylar införskaffas varje år till vårt hushåll: biltelefon, mobiltelefon, video, CD-spelare, microvågsugn, freestyle, dator, skrivare, vattenkokare, ... Förutom hemelektronik har även textilkonsumtionen ökat enormt och uppgår nu till 24 kg/ person och svensk, se mer på sida Ekocentrums hemsida. 1994 var konsumtionen 15 kg. En orsak är att kläderna stigit mindre i pris än konsumentprisindex. Modebloggarna kryllar av "dagens outfit" och dagens fynd.

Det finns flera sätt att förhålla sig till detta. Antingen är man kritisk som Naturskyddsföreningen eller "En köpfri dag" som uppmanar till minskad konsumtion. Miljökonsekvenserna av all hemelektronik eller textilkonsumtion är enorm. Bomull är en av de mest besprutade grödorna som finns och hela klädproduktionen involverar skadliga kemikalier vid färgning, tryck på kläder o.s.v. Läs mer om detta i Naturskyddsföreningens gröna guide. Mijöpartiet de gröna har också flera gånger uppmanat till minskad konsumtion. Deras lösning är att vi arbetar mindre och därmed konsumerar mindre. Där ligger grunden till deras förslag om kortare arbetstid. Motsatsen till dessa är intresseorganisationen Svenskt Näringsliv som uppmanar oss att konsumera mer. För dem är konsumtion lösningen både på jordens miljö- och fattigdomsproblem.

Jag önskar att vi kunde skilja på bra och dålig konsumtion. Den prylkonsumtion vi har idag är helt ohållbar när det gäller miljön. Vi i västvärlden lever som om vi hade flera jordklot i reserv. Ingen miljöteknik i världen hjälper oss mot den överkonsumtion som råder, även om Svenskt Näringsliv vill övertyga oss om det. Däremot är jag övertygad om att mycket av tjänstekonsumtionen är av godo för samhället, t.e.x om man klipper håret hos frisören, äter i lunchrestaurangen istället för matlåda, får en helkroppsmassage, har städhjälp eller går en kvällskurs i språk.

Den miljövänliga tjänstekonsumtionen enligt ovan har framtiden för sig. Minimal miljöpåverkan och lokal produktion som ger arbete i hemorten kan det bli bättre? Däremot tror och hoppas jag att prylkonsumtionen skall minska. Att äga prylar kan visst vara kul, ett tag. Mer ju mer prylar, ju mindre frihet. Prylar tar sin ägares tid i anspråk, prylarna kräver tid för inköp, omsorg och underhåll. Nu när jag bor i hyresrätt inser jag att jag aldrig varit så fri som när jag bodde i möblerat studentkorridorsrum och kunde ta med hela bohaget på lokalbussen vid flytt. Ibland verkar det som om ägaren inte äger prylarna utan prylarna äger ägarens hela tid och tankeverksamhet. Ett exempel på det är när en bekant till mig helt lyriskt berättade att hon en helg gått på stranden med maken och de tre barnen. Det var en av de första helgerna på åratal som den familjen inte var upptagna med husrenovering eller inredning. Den villarenoveringen hade ockuerat alla den familjens helger.

Däremet är jag skeptisk till Miljöpartiets arbeta-mindre-filosofi. Yrkesarbete ger oss en meningsfull tillvaro, skatteintäckter till samhället och är en nödvändighet för att vi skall kunna upprätthålla den service vi önskar på sjukvård, skola, restauranger och barnomsorg.

Så gärna heltidsarbete och heltidslön, färre prylar men miljövänlig tjänstekonsumtion.









Kommentarer
Postat av: Rvd

Instämmer till fullo! Kommer väl ihåg hur jag var ute och sprang i min ensamhet på ängsgårdsbergen i Göteborg några fina vårdagar förra året och såg knappt till en endaste barnfamilj förrän jag senare på dagen gick förbi Nordstan där de flockades in hundratal! Jag skrev nog något i min blogg om detta nu när jag tänker efter. Tyvärr vet jag inte hur vi ska ta oss ur konsumtionshetsen där man helt enkelt är vad man komsumerar.

2009-07-30 @ 00:23:26
URL: http://puranen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0