När ska vi sluta att blunda för våldet?

I Aftonbladet i dag, http://www.aftonbladet.se/wendela/article5487604.ab finns ett reportage angående partnerrelaterat våld bland homosexuella par. Äntligen en artikel om något som glömts bort och länge tystats ner!  Enligt artikeln är partnerrelaterat våld lika vanligt bland homosexuella som heterosexuella par. Hanna Wallsten i artikeln kommer snart ut med en bok "I hennes våld" om en kvinna som blir misshandlad av sin kvinnliga sambo. Det står även att RFSL har en brottsofferjour för hjälpa människor som råkar ut för misshandel i en samkönad relation och att RFSL planerar att starta en brottsofferjour för misshandlade män.

När ska vi inom sjukvården och övriga samhället uppmärksamma detta problem? När jag minns undervisningen från högstadiet och gymnasiet så minns jag representanter från kvinno- och tjejjourer som kom och talade om att det var män som slog kvinnor på grund av patriarkaliska maktstrukturer. Biologiläraren på höstadiet sa att män aldrig kunde våldtas. Under läkarutbildningen hade vi en temadag om våld där kuratorn från akutmottagningen kom och föreläste. Det handlade om en broschyr hon tagit fram angående hur misshandlade kvinnor skulle tas om hand när de sökte på akutmottagningen. Där stod det saker som att kvinnan skulle undersökas i enrum utan att kvinnans man var med. Jag sa att det var ju fint att det  fanns en broschyr om hur vårdpersonalen skulle uppmärkamma de våldsutsatta kvinnorna, men varför utgick hon ifrån att det alltid var en kvinna med barn som misshandlats av sin man? Varför inte påminna oss om att det fanns män som misshandlats av sin manliga partner eller av sin kvinna? Svaret jag fick var att nu skulle vi inte koncentrera oss på det utan uppmärksamma de misshandlade kvinnorna. 

Så frågan kvarstår. När ska vi inom sjukvården, lärarna inom skola, förskola, kuratorer, kvinnojourer och alla andra uppmärksamma att våld kan förekomma inom alla typer av parrelationer. Det vi inte vet om eller tänker på finner vi aldrig. Traditionellt har läroböckerna om hjärtinfarkt handlat om män med hjärtinfarkt, men de senaste decennierna har vi inom sjukvården blivit allt bättre på att uppmärksamma kvinnors hjärtinfarkter. På samma sätt borde vi alla i samhället blir bättre på att uppmärksamma och se det partnerrelaterade våldet i alla dess former.

Kommentarer
Postat av: Kristians Dotter

Sade vår biologilärare verkligen att män inte kan bli våldtagna? Tänk så selektivt mitt minne kan vara. Särskilt när det rör lärare som senare har blivit förebilder av hur jag själv som lärare vill arbeta.



Som gymnasielärare arbetar jag ständigt med att försöka krossa förväntningarna och de färdiga bilder som eleverna har skapat kring vårt samhälle. När jag, under skolans projekt i genus, berättade för eleverna att även killar kan bli våldtagna skrattade de först. (Då pratade jag dessutom om heterosexuella våldtäkter.) Att få jämställdhetsfrågan att handla om en ekvivalistisk fråga tar sin tid. Väl skrivet!

/den ena tvillingen

2009-07-14 @ 11:54:19
URL: http://www.litesomenkurs.blogspot.com
Postat av: Julia Cromvik

Tack för din kommentar! Jag har ett tydligt minne av att vår högstadiebiologilärare sa att män inte kunde bli våldtagna. Förutom detta så var han en av de bästa lärarna jag haft.

2009-07-15 @ 17:33:49
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0