"Ungdomar" och åldersgränser- när räknas man som vuxen?

Läste i dagens NSD en artikel som gjorde mig upprörd. NSD, även kallat Norrbottniska SocialDemokraten är lokaltidningen i Norrbotten. Se artikeln här: http://www.nsd.se/NYHETER/ARTIKEL.ASPX?ArticleID=4725303#fank4725624. Där står om Madelene Dalebrand ,24 år från Överkalix som planerat att åka till Luleå för att delta i  Luleåkalaset. Nu blir det inget Luleåkalas då varken hon eller sambon får boka hotellrum då flera hotell infört 30 årsgräns under Luleåkalashelgen! Motiveringen är att de inte vill ha ungdomar som stökar ner och festar på rummet!

När ska man kunna räknas som vuxen i Sverige? När mina mor- och farföräldrar (född 1917-1931) var unga räknade föräldrarna med att de flyttade hemifrån och blev självförsörjande efter realskolan, ca 13 år gamla. När grundskolan sedan blev nioåring räknades man som vuxen efter konfirmationen. Nu kan man fortfarande åka på ungdomsbiljett på SJ fram till 26 års ålder. Studentrabatt kan jag förstå, som student är man fattig. Däremot en 25-åring kan vara en tvåbarnsförälder som arbetat sedan sex år tillbaka. Räknas man inte som vuxen då? Med 30 år som åldersgräns skulle inte Christoffer och jag kunna övernatta på hotell med Emelie. 

Nu vill  folk upp mot 40-årsåldern räknas som ungomar och det kan stå 70-årig kille söker jämnårig tjej i kontaktannonserna. Jag tror vi blir vad som förväntas av oss. Om en 25-åring räknas som en "ungdom" utan ansvarskänsla så kommer personen att bete sig så. När ska vi äntligen förvänta oss och behandla 18-åringar som vuxna ansvarstagande individer. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0