Vägra vara hushållsmartyr!

Under vår- och jultid brukar stressen öka. Då är det inte arbetet utan hushållsysslorna, som är pressande. Detta märks tydligt på de kvinnodominerade arbetsplatser jag arbetat på. Det är möjligt att även männen är stressade, men jag har inte varit på någon mansdominerad arbetsplats sedan värnplikten så jag kan inte jämföra. Vid jultid handlar stressen om barnens julfester, avslutning med fotbollen/tennien/simningen, julklappsinköp, julstädning, pyssel och julbak. Under våren återkommer detta, men då är det avslutning med fotbollen igen, skolavslutning, student och konfirmation. Då många verkar må dåligt av stressen tror jag det behövs flera sätt att komma undan detta:

* dela upp sysslorna jämställt inom familjen. Involvera alla, inklusive barnen i städade och bakande. 

* tänk igenom ambitionsnivån. Behöver allt vara hemlagat? Oftast är det så mycket mat på julbordet att ingen orkar äta upp allt ändå. 

Ofta känns högtider som jul och midsommar som en riktigt jämställdhetsfälla. Kvinnorna lagar maten och männen hugger gran. I och med att matlagningen tar längre tid än granhuggningen, så blir kvinnorna fast vid spisen en stor del av helgen. 

Det är lätt att drabbas av additionsstress, när man ser att någon annan familj alltid kokar och griljerar skinkan själv, någon annan lutar fisk själv eller bakar allt bröd själv osv. Sedan skapar man sig en idealbild där idealet är att fixa allt detta. Självklart är det omöjligt. Istället för att motverka detta så är det ofta som vi medmänniskor stressar upp varandra. 

I vintras hörde jag på en diskussion mellan några kvinnor i 40-50-årsåldern. Alla hade 2-3 barn, högt kvalificerade arbeten, män som arbetade mycket och stora villor. Diskussionen gick omkring hur jobbigt det var med jul och alla julförbrelseder. Villan måste städas, julklappar inhandlas osv. Då sa en av kvinnorna att hon inte alls kände någon julstress. Städningen gjorde städfirman den 22 december. Julmaten hade de rationaliserat bort, istället kom cateringfirman med skaldjursbuffée och champagne på julafton. De tre barnen fick pengar som julklapp och sedan fick de själva handla vad de ville på mellandagsrean.

Vilken kreativ lösning tycker jag! Tyvärr instämde inte de andra. Det var visst jobbigt att städa villan själv, hemhjälp ville de inte ha, även om de hade råd, julklappar måste inhandlas osv. Julen var visst jättejobbig och stressig. De här kvinnorna bevakade verkligen sina roller som hushållsmartyrer.

Här tror jag att det gäller att välja sida. Antingen fortsätter vi att hetsa varandra till mer och mer konsumtion och stress vid jul och skolavslutning och sedan fortsätta att klaga över hur jobbigt det är. Eller så tänker vi över och sänker ambitionsnivån. Mycket av stressen och förväntningarna kommer  inifrån oss själva. Minskad julstress med catering- och städfirma lät som ett kreatvt förslag. Jag önskar fler sådana kreativa förslag för sänkt stress. Kan vi inte sluta att hetsa varandra och sluta att se ner på dem som väljer att fira högtider med en lägre ambitionnivå. Fram för att peppa varandra till minskad stress och en mera rimlig ambitionsnivå!

Kommentarer
Postat av: Piia-Liisa

Vilken härlig inställning! Önskar många, många fler kunde ta den till sig. (Mig själv inräknad) När man som jag har ont och svårt att gå så blir pressen än större. Jag vill ha snyggt, städat, god mat och allt till våra storhelger, men kan inte fixa det själv och har inte råd att leja för det. Därför önskar jag att jag (och kanske många med mig) kunde klara av att släppa alla "måsten" kring hemarbetet och ta det för vad det är helt enkelt för att må så bra som möjligt.

2009-07-03 @ 17:22:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0