Vem tar ansvar för fisken?

I går blev min man och jag bjudna på middag på en fin fiskrestaurang vid hamnen i Fiskebäckskil, på Skaftö utanför Lysekil här på västkusten. Jag hade sett fram emot det besöket. Dock blev jag väldigt förvånad när jag såg menyn. Så här såg den så kallade kvällsmenyn ut:

"Varmrätter -Hav
Linnéas fiskgryta:

Halstrad Hälleflundra och torsk i tomatiserad skaldjursgryta med pepparrotsaioli, sommarprimörer och blåmusslor.

285:-
Torsk

Smörstekt Torskrygg med murklor, pilgrimsmusslor och vårlökssallad samt apelsin- och sauternesvinsgelé, ankleversås och färskpotatis.

245:-
Piggvar
Smörstekt piggvarsfilé med sallad på krusbär, hasselnötter och sparris. Serveras med kantarellsås och potatiscigarr.
325:-
Uer
Smörstekt Uerfilé på mussel, sparris och morotssallad i flädersmaksatt smörsås samt färskpotatis och rödbetschips.
225:-
Fisksoppa
Stor fisk- och musselsoppa, gjord på musselfond med lax, havskatt, blåmusslor och strimlade grönsaker.
195:-
Varmrätter - Land
Oxfilé

Oxfilétournedos på oxsvans och körsbärsragu. serveras med potatisfondant och havtornssmör.

265:-
Finn fem fel! Vad väljer jag som miljömedveten konsument här? Enligt WWF:s fiskguide över fiskar som rekommenderas får musslor grönt ljus. Det innebär att de rekommenderas, de renar havet och är inte utrotningshotade. Däremot är torsk gul- eller rödmärkt beroende på fångstmetod eller fångstplats. Gul färg innebär att man skall vara försiktig med att äta den fisken och röd färg att man avråds från att äta helt. Då det kändes konstigt att äta oxfilé på en fiskrestaurang så det slutade med att jag tog en musselsoppa, trots att jag var osäker gällande havskatten och min man tog en uer, då vi inte visste vilken märkning den hade. I dag har jag kontrollerat det vi åt enligt WWF:s fiskguide. Följande gäller:

- hälleflundra: röd
- torsk: röd eller gul
- piggvar: odlad gul, vildfångad: röd
- uer, även kallad kungsfisk: röd
- musslor: grön
- lax: odlad/Östersjön: gul, övrig lax: röd
- havskatt: röd

Se hela listan här: WWF:s fiskguide: http://www.wwf.se/v/hav-kust/l/1243694-fiskguiden-2009-kampanjsida.

Min fråga till alla "fina" fiskrestauranger. Känner ni inte till ovanstående, eller bryr ni er inte? Är ni inte intresserade av ett hållbart fiske? Ni som har kökskunskapen skall väl kunna servera goda exklusiva recept från de grönmärkta fiskar som rekommenderas till exempel: musslor, kravmärkt torsk, liten hälleflundra från västra Grönland eller hummer.

Gårdagens fiskmåltid var väldigt trevlig, men jag saknar en miljömedvetenhet från fiskrestaurangen. I vanliga fall brukar jag säga till direkt på restaurangen, men när jag blev bjuden var det tyvärr inte rätt tillfälle att påpeka det på restaurangen. I morgon blir det ett skriftligt brev till fiskrestaurangen och ett telefonsamtal om deras miljöplan. Men min fråga kvarstår: när ska fiskrestaurangerna ta sitt ansvar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0