Aktuellt om jämställdhet i barnfamiljer. Två boktips.

Tidigare i år gav Rebecka Edgren Aldén och Tinni Ernsjöö Rappe ut boken "Skriet från kärnfamiljen". Författarna har även en blogg med reflektioner i samma anda som bloggen: http://skrietfrankarnfamiljen.blogspot.com Tinni Ernsjö Rappe är journalist och har tidigare givit ut boken "Diagnos: duktig" om unga högpresterande kvinnor och den stress de lever under. 

I den nya boken "Skriet från kärnfamiljen" handlar det istället om jämställdheten inom familjen speciellt barnfamiljer. Om hur vi tror oss leva jämställt, men inte alltid gör det. Extra intressant är att den utgör från både män och kvinnor. Boken avslutas med 29 konkreta tips och uppmaningar för att främja jämställdheten. Texten är lättläst och författarna ger ett flertal lättförståliga exempel på situationer. Både stilen och innehållet påminner om Liza Marklund och Lotta Snickares bok "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra". 

Jag kan verkligen rekommendera både böckerna. Det känns  bra att läsa att det är fler som reflekterar och reagerar kring de ideal som finns att man som kvinna och småbarnsförälder förväntas vika det mesta av sin tid till barn, bakning, städning och hemmet. Äntligen någon som vågar ifrågasätta småbarnsmammors deltidsarbetande. Jag kommer att återkomma till jäsmtälldhet och livet som småbarnsförälder i senare inlägg i bloggen. Om det är någon som undrar om mina åsikter i de frågorna innan dess, så läs de 29 råden i Aldéns och Rappes bok. Jag hade inte kunnat formulera tipsen bättre själv. 

Kommentarer
Postat av: Märtha

Har läst den tidigare boken, ska ta mig an den nya också! Kanske hittar även jag matnyttiga tips där.

2009-06-24 @ 14:15:14
Postat av: Emma

Jag ska defenitivt läsa den boken du rekommenderar då jag tror att tiden som småbarnsförälder är den största utmaningen vad gäller att leva jämställt. Min fundering är om det praktiskt är möjligt att göra det då så många av ens medmänniskorna är så omedvetna om det och till stor del håller hårt vid givna traditioner? Min förhoppning och ambition är dock att naturligtvis göra mitt bästa. Ett boktips i detta sammanhang som har fått mig att svära, gråta, förbanna och tvivla på mycket av min kommande tillvaro är "Bitterfittan". En bok som handlar om vad som händer med en realtion när det kommer med barn i bilden. Finns det jämställda förhållanden? Är omgivningen den största fienden eller är det kanske tom du själv?? Denna bok fungerar utmärkt som diskussionsunderlag vid middagsbordet!!

2009-06-24 @ 14:52:04
Postat av: Julia Cromvik

Tack för båda kommentarerna! Till Emma, ska absolut läsa Bitterfittan. Har hört talas om den, men inte läst den ännu.



Jag tror absolut att kvinnor kan vara en bromskloss mot jämställdhet. Ibland känns det nästan som kvinnor kan "hetsa" varandra när det gäller vem som bakar mest surdegsbröd, hämtar barnen tidigast från förskolan eller julpyntar mest. Tror inte att män känner samma press gällande bak och matlagning. Däremot kanske press att renovera hus.



Det viktigaste tror jag är att individualisera föräldrapenningen så att män och kvinnor stannar hemma lika länge. Jag är själv föräldraledig med mitt fyra månader gamla barn och känner att det är lätt att hamna i en roll där den som är hemma sköter allt hushållsarbete. Som tur är tar min man över föräldraledigheten i september så att vi tar sex månader var.

2009-06-24 @ 22:48:27
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0