Förskolans räddning: inför hierarki

Inom många områden i samhället anser vi att utbildning och kompetens är av stor vikt. Det krävs lag på att det är en behörig elektriker som installerar. Under förra veckan var vår bil bil på service. Efter servicen låg en lapp i framsätet med foto av mekanikern samt information om att han varit auktoriserad SAAB-mekaniker sedan 1992. 

Däremot finns andra områden där utbildning inte värdesätts. Det paradoxala är att förskolan är en sådan verksamhet. Inom många kommuner kan man ställa sig på en "springvikarielista" och vikariera inom förskolan utan formell utbildning eller tidigare erfarenhet. Bland de utbildade personalgrupperna inom förskolan finns förskollärare och barnskötare. Barnskötarna har två- eller treårig gymnasieutbildning, till exempel från barn- och fritidsprogrammet. Förskollärarna har en akademisk utbildning på cirka tre år från lärarhögskola. 

Det tråkiga är att förskollärarnas utbildning inte värdesätts. Jag har ett flertal exempel på detta: 
- låga löneskillnader mellan barnskötare och förskollärare. En släkting till mig vidareutbildade sig tre år på högskolan till förskollärare. Arbetsgivaren ville först inte höja hennes lön med argumentet att hon nu var nyutexaminerad förskollärare, inte erfaren barnskötare som innan. 
- kommunerna devalverar förskollärarutbildningen genom att ge vidareutbildade barnskötare "lokal behörighet som förskollärare", se Per-Olof Eliassons artikel om "förskollärare light", tidningen förskolan nr 08/2007.
- barnskötarna nedvärderar förskollärarnas kompetens. Läs artikeln i tidningen Kommunalarbetaren "Förskolan där nästan alla är barnskötare", publicerad på nätet 09-02-11. Det är en makalös artikel där den barnskötare som är förskolechef säger att de inte har något emot förskollärare på hennes förskola, men att de förskollärare som arbetar där inte skall förvänta sig att få något speciellt pedagogisk ansvar. 
- föräldrarnas attityder. Har träffat flera som inte bryr sig om personalens kompetens utan anser att det viktigaste är att de anställda är "snälla".


Detta är absurt!  Våra barn är det mest värdefulla vi har. Universitetsutbildning ger teoretisk kunskap, praktisk erfarenhet och ett kritiskt förhållningssätt.  Lika självklart  som att det är en legitimerad sjuksköterska som ger blodtransfusion på sjukhuset, lika väl vill jag att en förskollärare styr den pedagogiska planeringen för mitt barn. Varför värdesätts inte förskollärarna lönemässigt och varför tillåts de inte utöva pedagogiskt ledarskap? 

Så länge varken föräldrar, kommun eller barnskötare respekterar förskollärarnas pedagogiska ansvar kommer förskollärare att fortsätta vara ett bristyrke och förskolan en icke-prioriterad verksamhet med låga löner.

Kommentarer
Postat av: Karin

Det är alldeles för liten personal i förskolan och de hinner inte med pedagogiken. Eftersom personalen mest klär på/byter blöjor/ordnar mat så märks det antagligen ingen skillnad på utbildningsgrad. Föräldrarna har nog insett detta och är uppgivet glada om personalen bara är där och är "snälla".

2009-06-25 @ 08:32:18
Postat av: Julia Cromvik

Jag håller med om att personaltätheten är alldeles för låg. Jag tror inte heller på att alla inom förskolan behöver ha förskollärarutbildning. Det optimala är sannolikt en högre personaltäthet där barnskötarna kan stå för mer av omsorgen (blöjbyten, matning mm) så att förskollärarna får tid för pedagogik.

2009-06-25 @ 10:24:26
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0