Seek and destroy, mina tankar om fosterdiagnostik

Häromdagen träffade jag en kvinna och hennes son. Sonen hade Downs syndrom och vi kom att tala en del kring detta. Då kvinnan var under 35 år hade hon inte erbjudits det så kallade KUB-testet som går ut på att finna foster med hög risk för Downs sydrom. Hon sa att hon sannolikt gjort abort om hon vetat att barnet hade Downs syndrom, men att det nu var stor tur att hon inte vetat om något, eftersom hon då inte fått sin underbare son. Hon var nu gravid igen och hade valt att inte göra något KUB-test. Om det väntade barnet också hade Downs syndrom, så fick det ha det. 

Denna fråga är högaktuell. I Östergötland tillhandahåller landstinget det så kallade NUPP-testet till ALLA gravida oavsett ålder. NUPP-testet innebär ett ultraljud i v 12 där barnmorskan eller läkaren mäter en vätskespalt hos fostret. Vätskespalten storlek matas in tillsammans med kvinnans ålder i en dator och ut kommer en sannolikhet för att barnet har Downs syndrom, tex 1/48 eller 1/50 000. Detta får paret/kvinnan därefter som vägledning för att ta ställning till att gå vidare med ett eventuellt fostervattensprov för att säkerställa om fostret har Downs syndrom. Majoriteten av föräldrarna som väntar ett foster med Downs syndrom väljer att göra en senabort. NUPP-testet kan även kombineras med ett blodprov från modern och det kallas då för KUB-test. Stockholms läns landsting har diskuterat att eventuellt införa KUB-test för alla gravida kvinnor, men erbjuder det nu endast för de över 35 år om inte särskilda skäl finns. KUB-test går dock att göra privat för ca 2500 kr. 

På vilket sätt är det sjukvård att försöka finna foster med Downs syndrom? För mig framstår detta som naziTyskland. Om man är gravid och vill ha barn, så tycker jag att det är solklart att man skall föda det barn man väntar på inte döda det om det skulle ha Downs syndrom. Det är ska inte vara någon rättighet att få välja om man vill föda eller döda sitt foster med Downs syndrom. Kvinnan med sonen med Downs syndrom nästan ursäktade sig med att hon inte hade gjort några tester innan, som om det skulle vara något fel att inte göra KUB-testet. jag vill inte ha ett samhälle där barn med Downs syndrom uppfattas som mindre värda eller där föräldrar till dessa barn förväntas förklara eller ursäkta sig om varför de inte gjort KUB-test. Dessutom är det en stor felprioritering att erbjuda KUB-test till väntande föräldrar, de dryga 2000 kr detta kostar kan istället användas till fler BB-platser. 





Kommentarer
Postat av: Karin Kraft

Jag håller med fullständigt. Det värsta är att ingen verkar har funderat igenom de etiska frågorna. Vi kan testa alltså gör vi det. Jag blev mött med stor förvåning när jag tackade nej till test.



2009-06-23 @ 08:32:13
Postat av: Kirsten Dahl

Jag blev också mött med en ifrågasättande hållning, då jag tackade nej TVÅ gånger under min andra graviditet. Jag var då 33 år gammal (!) och första gången frågan ställdes, fanns det absolut ingen årsak att misstänka något. Nästa gången var då man upptäckte barnet jag väntade hade nån form av tarmattrasi. Då tiden var inne födde jag en underbar pojke med Down syndrom ! Visst är det många komplikationer som följer med DS och det visade sig senare, att han dessutom hade IPAH som han dog av i kombination med lunginflamation, då han var två år gammel, men ändå så skulle jag inte välja ett dugg annorlunda idag !! Inget människa är Ofullkomment !

2010-02-01 @ 02:55:47
Postat av: Kirsten

Jag blev också mött med en ifrågasättande hållning, då jag tackade nej TVÅ gånger under min andra graviditet. Jag var då 33 år gammal (!) och första gången frågan ställdes, fanns det absolut ingen årsak att misstänka något och jag ville i allefall inte välja att göra abort. Nästa gången var då man upptäckte barnet jag väntade hade nån form för tarmattrasi. Då tiden var inne födde jag en underbar pojke med Down syndrom ! Visst är det många komplikationer som följer med DS och det visade sig senare, att han dessutom hade IPAH som han dog av i kombination med lunginflamation, då han var två år gammel, men ändå så skulle jag inte välja ett dugg annorlunda idag !! Inget människa är Ofullkomment !

2010-02-01 @ 02:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0