Blöjreklamen är så tragisk att den är skrattretande!

Som blivande eller nybliven förälder väller det in reklam i brevlådeinkastet. Innan barnet föds går det att hämta ut gratisprover på babybutiken, på BB fick vi två kassar med prylar innan hemgång och nu får jag varje månad reklam både i brevlådan och via e-post. Det är alltså jag som får all reklam, inte min man. Allt är adresserat till barnets mor.

Reklamen är utformad som tidningar, broschyrer eller böcker där det handlar om barnets utveckling eller hur man lagar barnmat. Blandat med vettig information är det ibland så skrattretande att det är tragiskt. Nu senast var det den mest löjeväckande broschyren hittills. Tillsammans med en gratis blöja kom "Pampers village magasin", en tidning på 24 sidor. På första sidan står det"Kära förälder, Som familj...." Det går lätt att tro att det är till båda föräldrarna broschyren vänder sig till, men sedan är det bara att se på innehållsföretckningen på sidan 3 för att se att allt riktar sig till modern. Under rubriken "Jag själv" finns rubriken kropp och själ som handlar om "Bort med mammamagen" och sidan 17 med "Jobba hemifrån" där det står att det kan vara bra att arbeta hemifrån på hel- eller deltid för att få livspusslet att gå ihop. Det är en kvinna som sitter med en dator i famnen på bilden.

Allt handlar dock inte om modern eller barnet. Efter att ha sökt ett tag hittar jag rubriken "Familjen". Där finns "Farmors kök" om barnmat och en hel sida som heter "Tillsammans med pappa". Äntligen! Under rubriken "På vift med pappa" beskriver en pappa vad han brukar ha med sig i utflyktsväskan. Under punkt 1 står blöjor och våtservetter, sedan kommer käcka förslag som extra kläder , små leksaker till barnet och näsdukar. På sidan bredvid finns en bild med en kvinna och en baby under rubriken "Pigga upp dig." Sedan fortsätter reportaget: "Det är helt normalt att humöret går lite upp och ner ibland när man är hemma med sitt barn. Sömnbrist, kombinerat med den stora omställning det är att bli förälder, kan göra att man ibland kan tycka att hela världen går i grått. /.../ Därför är det viktigt att du tar hand om dig själv och ser till att hitta lite egen tid ibland. det är bra för dig och ditt lilla barn som får en mycket piggare och gladare mamma på köpet! " Sedan kommer olika förslag (här något förkortade).
- rör på dig. Promenera med barnvagn. Ta bort något extrkilo från mammamagen.
- var social. Träffa andra mammor. Besök öppna förskolan eller "mamma-barn-gympa" eller någon annan rolig aktivitet med småbarn.
- var kreativ. Gör ett fotoalbum.
- Ta en tupplur.
- Be om hjälp. Pappan kanske kan ta lite mer ansvar för barnet när han kommer hem på kvällen.


Suck! När kommer det reklam som min man eller jag känner igen mig i? Varför allt detta tal om mammamagen? Förväntas man vara överviktig flera år efter att ha fått barn eller? Varför skall alla utgå från att det är kvinnan som är hemma hela dagarna och att hon behöver sysselsättnig genom att scrapbooka fotoalbum? Varför handlar det aldrig om kvinnor som mig som har ett barn på åtta månader, men heltidsarbetar sedan två månader.

Sist men värst: Kan det vara så att de skämtar i blöjreklamen eller kan de verkligen tro att min man behöver en instruktion för att veta vad han ska packa med i skötväskan? Det är ju skrattretande. Skulle han inte veta det, han som är hemma med vårt barn hela dagarna.

Kommentarer
Postat av: Carina

Hej Julia. Ja det är väl så de tror verkligheten ser ut för de flesta :) men jag förstår dej. Jämlikheten har inte nått alla. Som bara detta att det skulle vara en slags norm att alla män jobbar på kontor och har kostym. Jag minns också dessa blöjreklamer. Det var en artikel om en dansk förskolelärare som "visste precis" vilken blöja som var bäst. Som om det skulle visa sej ha genomslagskraft. Nej hade de visat en text om en 5 barnsmor med spädbarn så hade jag trott dem. För övrigt skulle jag inte kunna svara på vad som är bäst för barnrumpor. Håller med dej det måste ändras i reklamen för de som är föräldrar i dag att de delar på ansvaret. Kram

2009-11-01 @ 15:08:51
Postat av: Sofia

Varför handlar jämställdhet hela tiden om hur vi ska få männen att ta mer ansvar över det traditionella kvinnogörat? Då tycker jag jämställdhet har gått för långt. När bytte du däck senast? Olja? renoverade?. Vi är födda med olika förtsättningar, kanon om vi kan komplettera varann oavsett kön. Det känns som att det är bara männen idag som ska ta mer ansvar för hem och familj så att vi kan kalla det jämställt.. patetiskt och går till överdrift. Det bästa är ju att komplettera varandra- att hjälpas åt som familj.

2009-11-01 @ 21:27:05
Postat av: Arvid

Hej Julia,



Jag skrev ned några reflektioner om ditt inlägg på min blogg som nu åtminstone tillfälligt återuppstått från bloggkyrkogården!

2009-11-02 @ 20:44:05
URL: http://puranen.blogg.se/
Postat av: Julia Cromvik

Hej!



Tack för era kommentarer!



Angående jämställdhet tycker jag att det handlar om lika rättigheter och skyldigheter för både män och kvinnor. Lika väl som att det handlar om att dela på föräldrapenningen lika mycket handlar det om att dela på bilskötseln. I tidigare inlägg har jag just belyst den orättvisa som finns när det enbart är män som är tvingade till mönstring och ev till värnplikt.



Även om många småbarnsföräldrar lever i kärnfamilj där kvinnan tar det största ansvaret för barnen och fadern arbetar mer, så gäller det långt ifrån alla familjer. I dag finns fler familjetyper än mamma-pappa-barn. Det finns familjehem, regnbågsfamiljer, varannan-veckaföräldrar, ensamstående osv. Om reklamen skulle rikta sig även till dessa tror jag att den skulle sälja bättre och vara mindre skrattretande.

2009-11-05 @ 22:14:46
URL: http://cromvik.blogg.se/
Postat av: Linn

Håller med dig!

2010-05-09 @ 20:24:26
URL: http://lilladoktorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0