H1N1 överallt.

Från att knappt ha synts till är den plötsligt överallt den nya influensan. Enligt Smittskyddsinstitutet ökar antalet hela tiden. Nu verkar till och med många tidningar ha ändrat fokus. Från att det tidigare handlat om olika vaccinbiverkningar och kritik mot massvaccineringen står det nu om antalet sjuka och drabbade samt att fler borde vaccineras snabbare.
När jag började min placering på infektionskliniken i oktober träffade jag ingen smittad de första veckorna. Nu är det desto fler. Allt fler unga patienter kommer in med muskelvärk, hosta och andningsbesvär. Då blir det provtagning, isoleringsrum och munskydd för all vårdpersonal som vårdar patienten. När vi fått provsvar dagen efter visar det sig att vi ofta gissat rätt, det var H1N1 i detta fall också.
Själv valde jag att ta vaccineringen för två veckor sedan. Som biverkan märkte jag ett lättare obehag över stickstället. En lätt biverkan som utan problem gick att stå ut om det kan innebära att jag själv slipper bli smittad eller sprida smitta till patienter eller bekanta. Med tanke på att influensan verkar slå extra hårt mot barn, gravida, unga vuxna och människor inom riskgrupperna hoppas att jag så många som möjligt tar chansen till vaccination. Ingen av de H1N1-drabbade jag träffat hittills har varit vaccinerad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0