Samtal med generaldirektören i P1.

Efter mitt inlägg om ojämlikheten i svensk sjukvård blev jag kontaktad av Helena Giege, producent på Studio 1 i P1, Sveriges Radio. Planen var att jag tillsammans med någon representant för svensk sjukvård skulle diskutera detta. I går morse var det ännu oklart vem jag skulle diskutera med, men precis innan jag gick på mitt nattjourspass fick jag reda på att Lars-Erik Holm, generaldirektör för Socialstyrelsen skulle ställa upp.

Nu är ämnet riktigt högaktuellt med tanke på att SKL och Socialstyrelsen i går publicerade en rapport med öppna jämförelser av sjukvården i olika landsting. Här bekräftades det jag och många andra redan misstänkt, den svenska sjukvården är långt ifrån jämlik till exempel när det gäller hur många som behandlas med akut ballongsprängning eller trombolys vid akut hjärtinfarkt.
Så klockan 17 i dag satt jag i radiohuset här i Göteborg och fick tala i direktsändning om detta. Framförallt samtalade vi om den ojämna tillgången på ambulanshelikoptrar. Ambulanshelikoptervården är mer utbyggd i Norge, vilket enligt Holm skulle kunna bero på att de har en annan glesbygdspolitik samt att deras sjukvård bedrivs i statlig regi. Sedan taladade vi också om svårigheterna för många patienter att få en fast läkarkontakt inom primärvården, då den på många platser präglas av läkarvikarier som byts ut tätt. Det är inte utrett vilka effekter detta får för patiensäkerheten, men Socialstyrelsen skulle överväga att undersöka detta till nästa rapport. Glädjande nyheter.
För er som inte kunde lyssna klockan 17 i dag går inslaget att lyssna på i webbradion, se deras hemsida:http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=1637

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0