Varför är schweizarna mot minareter?

Helt ofattbart så har en majoritet i Schewiz röstat mot minareter. För det första är det svårt att förstå hur det ens går att ha en folkomröstning i en sådan fråga, ännu mer svårförståeligt att någon kan rösta mot byggen av minareter.
Schweiz har redan nåtts av omvärldens kritik, men jag betvivlar att minaretförbudet är en enstaka fråga i ett enskilt land. Istället står den för något större. Problemet är att de främlingsfientliga partierna har fått oss att ändra dagordningen. Istället för att diskutera hur vi kan hjälpa asylsökanden och underlätta för nyanlända invandrare att komma i arbete har debatten börjat att handla om minareter och moskéebyggen. Senast i september vid kyrkovalet jag mötte jag en sverigedemokrat som stod på trappen till församlingsbyggnaden och delade ut valsedlar. Han arbetade som lärare och var starkt emot att kommunen gett bygglov till ett moskéebygge vid Ramberget här i Göteborg.
Det kommer alltid att finnas människor som är emot invandring och ser ett moskéebygge i Göteborg som en del i Saudiarabiens invasion av Sverige. Jag blir inte rädd av dem. Dt som skrämmer mig är istället när de styr den politiska diskussionen och får med sig den stora massan som när en majoritet av den schweiziska befolkningen röstar mot minaretbyggen eller när jag hör folk i min omgivningen argumentera för förbud av burka i Sverige.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller helt med dig, Det är sanslöst att man överhuvudtaget folkomröstat om detta! Det skrämmer mig... /M

2009-12-01 @ 22:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0