Befria alla från värnplikten!

I dagens pappersuplaga av Dagens Nyheter på sidan 50 skriver två äldre herrar Tore Scherstén och Carl-Gustaf Ståhl om värnplikten. Rubriken är "Lumpen ger en bra start". Inlägget fortsätter med: Kan det finnas ett samband mellan minskad värnplikt och ökas ungdomskriminalitet? Hjärnan är färdigutvecklad först i 25-årsåldern och lumpen kan innebära ett viktikgt stöd för unga". Skribenterna påstår att åldern 18-25 år är oerhört viktig och riskfylld. Bristen på intern kontroll kräver extern kontroll. Värnplikten kan tjäna som en extern kontroll. De föreslår även att om värnplikten förvinner så bör forskarna finns ersättning för den iform av samhällsinriktade aktiviteter för unga.

Jag håller med skribeneterna på en punkt. Värnplikten har en fostrande roll. Orsaken till att den har omfattat 18-19 åringar är att människor i den åldern är myndiga, men fortfarande formbara och kan fås att lyda. Människor äldre än 20 år hade aldrig ställt upp för 30 kronor per dag. De hade kallat på facket, begärt traktamenet, ob-tillägg och krävt att få åka hem på kvällarna för att hämta sina barn på förskolan eler hjälpa sina åldriga släktingar.

Sommaren 2000 ryckte jag in som värnpliktig och blev livhusar Puranen på jägarregementet K3 i Karlsborg. Det var en enormt fostrande miljö. Till det positiva kan nämnas att jag lärde mig att hålla humöret uppe även efter tre dygn utan mat, förbättrade mina färigheter i att städa klockan sex på morgonen, komma i tid,  och framförallt lärde jag mig att vara rädd om min utrustning och vårda den. Väl ute i fält är ett par nyputsade kängor oändligt mycket mer värda än ett pat oputsade och om ens AK-5a är ens livföräkring så gäller det att hålla rätt på alla dess muttrar.

Dessutom försökte officerarna fostra oss till andra värderingar. Vi skulle brytas ner genom konstanta utskällningar och kollektiva bestraffningar. Alla order skulle lydas. Vi uppmanades att skjuta på alla vi såg i skogen. Fienderna hade alltid ryska namn som Ivan. Under slutövningen skulle vi få ha "roligt" vilket innebar att skjuta sönder bilar och handla på systemet utan att ha fyllt 20 år. Under den avslutande plutonsfesten uppmanades alla skåla ur ammunitionshylsor. Mer alkoholrik fest har jag aldrig skådat. Som en av få nyktra fick jag lägga folk i framstupa sidoläge och bära folk tillbaka till logementet.  Två värnpliktiga fick hjärnskakning efter att ha bråkat på skoj med oficerarna. Dagen efter tog det två personer en halv dag att sanera festområdet och kaptenen hoppades att det varit en traditionsenlig plutonsfest "där alla supit skallen av sig, för hade man inte gjort det då hade man inte skött sig". Priset som bästa soldat gick till en extremt vapenfixerad man som även tillhörde hemvärnet. Jag är övertygad om att han aldrig skulle kunnat ordervägra, utan att han skulle ha skjutit ner småbarn om han fått order om det.

Ja, värnplikten har en fostrande roll, men inte på det sätt jag vill att 19-åringar ska fostras. Befria alla från värnplikten och för allt i världen inrätta inte någon ny form av "civiltjänst" till slavlön. Det finns redan 12-åring nästintill obligatorisk skolgång. Låt de unga få börja på högskolan eller i arbetslivet istället.

Kommentarer
Postat av: patron ur

Du föreslår att vi tar bort värnplikten men jag antar att du vill ha något försvar. Hur ska vi lösa detta? Är det Natomedlemsskap eller passivt motstånd som är alternativen för framtidens försvar. Historiskt är det få länder som klarat sig utan försvar.

2009-09-21 @ 12:43:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0