Det är för billigt att åka bil.
Du tar upp många goda förslag på åtgärder för att minska bilåkandet. Jag skulle också föreslå att man som bilist funderar över sina resvanor och undersöker möjligheten att sänka kraven på sitt resande en aning. Kan man kanske åka kollektivt eller ta cykeln lite oftare vid enklare ärenden, eller rentav gå? Även om det handlar om något/några få tillfällen per vecka så ger det ändå stor effekt om många gör det.
Jag vill bara tilläga att jag är positivt inställd till de vägsatsningar som görs. Min åsikt är att man behöver satsa på alla områden och hitta en bra balans mellan kollektivtrafik och bilism. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Hej Anders!.
Tack för dina kommentarer! Jag håller helt med dig om att vi bör tänka oss för innan vi tar bilen vid korta ärenden. Det viktiga är att vi bygger städer som gör detta möjligt. Skall skriva mer om detta framöver i bloggen.
Julia Cromvik.
Bra synpunkter, men hur sjutton ska vi som inte har möjlighet att åka kollektivt klara oss. Jag tror att man måste vara realist. Där det finns möjlighet till kollektivtrafik ska det naturligtvis uppmuntras och där det inte finns vettiga trafiklösningar måste bilismen finnas kvar.
Mer arbete måste läggas på att hitta alternativa bränslen.
Hej Jalle!
Jag förstår din oro som bilist i områden med begränsad/ingen kollektivtrafik. Det har väl dock aldrig funnits så många goda skäl som nu, att bygga ut kollektivtrafiken. Min förhoppning är att man verkligen satsar kraftfullt på dessa områden, så att den blir ett bra alternativ till bilen.
Jag tycker det är fantastiskt att se hur en bils miljöegenskaper har ändrat status från att ha förknippats med något tråkigt till att nu vara ett absolut attribut för en seriös biltillverkare.
Även om utvecklingen av alternativa bränslen kanske inte rusar framåt i stormfart, så pågår mycket forskning och utveckling. Diesel-teknologin gör stora framsteg(både när det gäller förbrukning och emissioner). El-bilar, el-hybrider o.s.v. står i fokus hos biltillverkarna. De som kommer att bli framgångsrika och överleva i "den nya generationens biltillverkning" är de som lyckas med ovanstående. Bara detta är en drivkraft för att vi snart kommer att vara där.
Lite av vad biltillverkarna har på gång kan beskådas på bilmässan "IAA - Internationale Automobil Ausstellung" i Frankfurt, med start torsdag den 17 september.
http://www.iaa.de/
Håll ut. Vi är på god väg på båda fronter!
Hej Julia!
Ser fram emot dina tankar/visioner kring byggandet av framtidens städer.
Gör kollektivtrafiken billig och satsa på järnvägar. Idag går det bra att åka mellan Göteborg/Stockholm, men ska man någon annanstans så fungerar det inte. Tågen är trånga och smutsiga och det är en pärs att få ombord en barnvagn och barn. Då väljer folk bilen.
För övrigt borde kommunerna inte ge tillstånd till fler köpcentrum/köplador utan fram för fler små affärer där människor bor. Jag vill inte ha ett ICA Maxi till. Fram med fler ICA Mini där man enbart kan köpa mat och slipper gå förbi leksaker, kläder, fröer, verktyg innan man kommer fram till mjölken.
Håller med om att det vore trevligt med fler ICA Mini, men utvecklingen verkar gå tvätremot. ICA Maxi är den lönsammaste delen av ICA-koncernen som det är nu.