Det är för billigt att åka bil.

När det gäller trafikfronten känns det som om flera trender är på väg. 
Den första nygamla trenden är att vi ska bygga bort köproblemen i trafiken, eller ta bort flaskhalsarna som det brukar kallas. Förbifart Stockholm är en sådan satsning. Genom enorma motorvägar i tunnlar ska vi slippa trafikköer, luftföroreningar och nästan alla nackdelar med trafik. 
Den andra trenden hör ihop med en ökad miljömedvetenhet. Vi är många kosumenter som har dåligt samvete över att vi kör bil. Bilindustrin utnyttjar detta genom att ge oss möjligheten att köpa de så kallade "miljöbilarna". Genom att köpa en ny bil som går på etanol eler biogas ska vi få lättare mijösamvete. Genom ett bidrag på 10 000 kr till alla som köpte en ny miljöbil ville regeringen få oss att tro att de blivit miljökämpar. Nu när den svenska bilindustrin går allt sämre höjs rösterna för en skrotningspremie. Nu ska vi alltså tillämpa slit och släng för miljöns skull. Att det går åt flera ton koldioxid att tillverka en ny bil, är det få som påpekar.
Genom att gömma biltrafiken under jord och införa miljöbilspremien ska vi känna oss som bättre bilkonsumenter anser billobbyn. Miljöbilen har blivit vår tids variant på den katolska kyrkans avlatsbrev. Köp ett avlatsbrev av kyrkan och dins synder blir förlåtna. 
Jag anser att det är flera synpunkter som glömts bort i debatten: 
- ett flertal studier har visat att nya motorvägar bara ökar trafiken och ibland även trängseln när en nybyggd väg gör att allt fler tar bilen. 
- privatbilismen och miljö hör inte ihop. Även en miljöbil ger mycket större miljlpåverkan och koldioxidutsläpp än att åka kollektivt. 
I dagens artikel i GP står att bilökandet från 1960-talet fram till 2008 ökat med 350%. Det ökade bilåkandet gör att utsläppen är kvar på en hög nivå, trots krav på renare avgaser. I artikel står en förhoppning på en ökning av kollektivtrafikutnyttjandet fram till 2025. Planen är att nå detta genom en utbyggd kollektivtrafik. 
Det är helt otillräckligt! I decennium har det talats om att minska bikåkandet. De flestaå tgärder handlar om morot istället för piska eller att ingen vågar tala om bilismens kostnader i form av trafikoffer, motorvägsbyggen mitt i stan, kostnader för vägbyggen, all yta som utgörs av parkeringsplatser i centrum, bilköer, koldioxidutsläpp och de hundratals dödsfall i hjärt- och lungsjukdomar som orsakas av de partiklar som kommer från bilarna. Det är helt enkelt för billigt att åka bil, då bilisterna inte betalar den miljöpåverkan bilismen medför. 
Så fram för fler modiga förslag som vågar ifrågasätta allt onödigt bilåkande. Förutom att bygga ut kollektivtrafiken kan samhället satsa på: 
- trängselavgifter, där avgifterna går till kollektivtrafiken. Ett effektivt sätt att minska trafiken och köerna. 
- höjd bensinskatt. 
- fler bilfria zoner i stadskärnor. Självklart kan undantag göras för funktionshindrade med fler. 
- bort med parkeringsnormen som anger hur många parkeringsplatser som ska anläggas vid nybyggen. Färre parkeringar ger mindre biltrafik. 
- bygg tätare bostadsområden. Det möjliggör förbättrad kollektivtrafik och minskar behovet av bil. 
Det är först när politikerna slutar att stryka bilisterna medhårs som de kan fatta ovanstående beslut. Vi kan hjälpa dem genom att driva opinon mot den ökande bilismen. 

Kommentarer
Postat av: Anders Nyqvist

Du tar upp många goda förslag på åtgärder för att minska bilåkandet. Jag skulle också föreslå att man som bilist funderar över sina resvanor och undersöker möjligheten att sänka kraven på sitt resande en aning. Kan man kanske åka kollektivt eller ta cykeln lite oftare vid enklare ärenden, eller rentav gå? Även om det handlar om något/några få tillfällen per vecka så ger det ändå stor effekt om många gör det.



2009-09-12 @ 20:51:45
Postat av: Anders Nyqvist

Jag vill bara tilläga att jag är positivt inställd till de vägsatsningar som görs. Min åsikt är att man behöver satsa på alla områden och hitta en bra balans mellan kollektivtrafik och bilism. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

2009-09-12 @ 21:34:04
Postat av: Julia Cromvik

Hej Anders!.

Tack för dina kommentarer! Jag håller helt med dig om att vi bör tänka oss för innan vi tar bilen vid korta ärenden. Det viktiga är att vi bygger städer som gör detta möjligt. Skall skriva mer om detta framöver i bloggen.

Julia Cromvik.

2009-09-13 @ 23:57:23
URL: http://cromvik.blogg.se/
Postat av: jalle

Bra synpunkter, men hur sjutton ska vi som inte har möjlighet att åka kollektivt klara oss. Jag tror att man måste vara realist. Där det finns möjlighet till kollektivtrafik ska det naturligtvis uppmuntras och där det inte finns vettiga trafiklösningar måste bilismen finnas kvar.

Mer arbete måste läggas på att hitta alternativa bränslen.

2009-09-14 @ 16:02:14
Postat av: Anders Nyqvist

Hej Jalle!



Jag förstår din oro som bilist i områden med begränsad/ingen kollektivtrafik. Det har väl dock aldrig funnits så många goda skäl som nu, att bygga ut kollektivtrafiken. Min förhoppning är att man verkligen satsar kraftfullt på dessa områden, så att den blir ett bra alternativ till bilen.



Jag tycker det är fantastiskt att se hur en bils miljöegenskaper har ändrat status från att ha förknippats med något tråkigt till att nu vara ett absolut attribut för en seriös biltillverkare.



Även om utvecklingen av alternativa bränslen kanske inte rusar framåt i stormfart, så pågår mycket forskning och utveckling. Diesel-teknologin gör stora framsteg(både när det gäller förbrukning och emissioner). El-bilar, el-hybrider o.s.v. står i fokus hos biltillverkarna. De som kommer att bli framgångsrika och överleva i "den nya generationens biltillverkning" är de som lyckas med ovanstående. Bara detta är en drivkraft för att vi snart kommer att vara där.



Lite av vad biltillverkarna har på gång kan beskådas på bilmässan "IAA - Internationale Automobil Ausstellung" i Frankfurt, med start torsdag den 17 september.



http://www.iaa.de/



Håll ut. Vi är på god väg på båda fronter!

2009-09-14 @ 21:00:11
Postat av: Anders Nyqvist

Hej Julia!



Ser fram emot dina tankar/visioner kring byggandet av framtidens städer.

2009-09-14 @ 21:07:19
Postat av: Karin

Gör kollektivtrafiken billig och satsa på järnvägar. Idag går det bra att åka mellan Göteborg/Stockholm, men ska man någon annanstans så fungerar det inte. Tågen är trånga och smutsiga och det är en pärs att få ombord en barnvagn och barn. Då väljer folk bilen.



För övrigt borde kommunerna inte ge tillstånd till fler köpcentrum/köplador utan fram för fler små affärer där människor bor. Jag vill inte ha ett ICA Maxi till. Fram med fler ICA Mini där man enbart kan köpa mat och slipper gå förbi leksaker, kläder, fröer, verktyg innan man kommer fram till mjölken.

2009-09-15 @ 09:19:52
Postat av: Julia Cromvik

Håller med om att det vore trevligt med fler ICA Mini, men utvecklingen verkar gå tvätremot. ICA Maxi är den lönsammaste delen av ICA-koncernen som det är nu.

2009-09-18 @ 22:59:40
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0