Varför heter det effektivisering och inte besparing?

När finanskrisen är ett faktum och lågkonjunkturen breder in går min klinik med minus. Hela sjukhuset går med minus och jag känner inte till något landsting eller region som håller budget. Anställningsstopp verkar råda överallt. Som lösningen på alla problem ska det sägas upp folk och dras ner på vårdplatser. På min klinik, medicinkliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset, område Sahlgrenska planeras en vårdplatsneddragning av elva MAVA-platser och i dagens nätupplaga av Dagens Medicin står att 450-500 anställda skall sägas upp från Länssjukhuset Sundsvall-Härnösand. 
Det som ideligen förvånar mig är alla uttalanden från representanter från Sveriges Kommuner och Landsting, sjukhusdirektörer och verksamhetschefer att det inte finns anledning till oro. Trots enoma planerade vårdplatsneddragningar och hundratals eller tusentals uppsagda så kommer allt att lösa sig. Ingen patient kommer att drabbas. Genom ökat processtänkande och nya samarbetsformer skall vi klara oss med färre vårdplatser och färre anställda.
Jag är övertygad om att vi är många sjukvårdsanställda som känner stor oro inför vårdplatsneddragningarna. Varför talas det aldrig om konsekvenserna av det minskade antalet vårdplatser? För att nämna exemplet med Länssjukhuset Sundsvall-Härnösand är det ju orimligt att tro att de 500 som skall sägas upp inte uträttat något på sitt arbete. Neddragningar medför konsekvenser för patienter och anställda. Däremot verkar det vara svårt för sjukhusledningar att erkänna detta. 

Kommentarer
Postat av: Anders Nyqvist

Jag delar din oro för de planerade neddragningarna av vårdplatserna och är i grund och botten positivt inställd till att implementera nya arbetssätt och andra förbättningar i verksamheten.



Skulle dock vilja se mer konkreta förklaringar till de nya processorienterade arbetssätten. Det måste ju vara ganska revolutionerande metoder då det kan ge siffror i dessa storleksordningar. Kan det vara så att arbetsmomement som tidigare utförts nu ej behövs? Gör samarbetena att man kan utnyttja vårdplatser så mycket bättre? Och hur stor andel av de 500 platserna i Sundsvall-Härnösand kan tänkas utgöras av adminstrativa tjänster? I det sistnämnda fallet kan jag tänka mig att man förändrat arbetssättet till viss del, vilket skulle kunna ligga till grund för effektiviseringar, som i sin tur blir besparningar. Som vanligt är det ju de mest positiva begreppen som lyfts fram, varför effektivisering - även om detta i dagsläget också har en viss negativ klang - blir det allena rådande begreppet.



Min erfarenhet är att man har en mycket optimistisk syn på konsekvenserna. En positiv infallsvinkel är väl aldrig fel, men kanske är det ändå en form av förnekande av att man inte kan förändra så drastiskt utan att det får konsekvenser. Men det vill man - precis som du skriver - inte erkänna.

2009-09-09 @ 20:31:57
Postat av: Julia Cromvik

Hej Anders Lindqvist!



Tack för din kommentar! Jag håller med dig om att jag också önskar mer konkreta exempel på hur denna makalösa effektivisering ska gå till. Ska vi göra som på Karolinska sjukhuset i Huddinge där de verkar de ha effektiviserat på alla möjliga sätt: utskrivningar nattetid, chefsläkare som medger undantag från hygienrutiner, patienter som vårdas för kort tid osv.



DN har en bra artikel om vilken svidande kritik som både Socialstyrelsen och Arbetsmijöverket har reagerat med när det gäller effektiviseringarna i Huddinge. Artikeln finns på nätupplagan idag.

2009-09-10 @ 23:40:28
URL: http://cromvik.blogg.se/
Postat av: Anders Nyqvist

Hej Julia!



Tack för ditt svar och artikeltipset. Här bekräftas ju de farhågor som finns inför neddragningar. Det är ganska skrämmande att läsa att man äventyrar patientsäkerheten i den grad som sker. Utöver det ges ju även goda exempel på, där brister i etik och moral är ett faktum.



Det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen framöver (framförallt på Sahlgrenska) och jag ser fram emot att läsa vidare på din blogg.

2009-09-11 @ 21:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0