Varför uppmärksammas bara herridrotten?

Idag kom min man hem med ett gratisnummer av Aftonbladet. Där ingick även Aftonbladets bilaga, Sportbladet med underrubriken Sveriges största sporttidning. Jag bläddrade igenom numret. På framsidan en helsida om Maradona. Rubriken är "Här tar polisens hans örhängen". Artikeln handlar om hans skatteproblem. Därefter sidorna 2-3 om hockeyallsvenskan och att Oliver Ekman-Larsson har svårt att gå upp i vikt. Sedan elitserien i hockey, NHL och La liga med Zlatan. Om varför Sverige bör anordna fotbolls-EM. Därefter fotboll: Premier league, Allavenskan, och sist trav, dagens dubbel och spel. 
Reportagen handlar om Maradona, Andreas Jämtin, Theoren Fleury, Andreas Vinciguerra, Alex Ferguson, och Riehard Henriksson. Det är män och män. Alla krönikor är skrivna av Tomas Ros, Mats Wennerholm och Peter Wennman.
Min fråga till Aftonbladet med fler tidingar. Varför skildrar ni enbart herridrott? Jag får söka länge innan jag hittar kvinnorna i tidningen. På sidan nio är överrubriken" Hon är för det första jävligt snygg. Sedan spelar hon otroligt bra också" och bredvid är en bild på 20-åriga Isabella Gulldén, handbollsspelare i Sävehof. Citat kommer från assisterande förbundskaptenen Magnus Johansson. På sidan 8 står att reportaget om Zlatan är skrivet av Johanna Frändén på plats i Barcelona. PÅ sidan 16-17 finns "Annas motor" där hon skriver om krascher inom formel-1 . Det handlar enbart om män. Hittills har det inte handlat om någon idrottsprestation av någon kvinna. Men på näst sista sidan sidan 23 hittar jag en liten bild högst upp på Pia Hansen. Det är årsdagen sedan hennes OS-guld i dubbeltrapp 2000. 
Längre ner på sidan hittar jag den enda platsen där kvinnor är i majoritet. Det är annonserna: "Prata privat dygnet runt! Unga fräscha flickor", "Dygnet runt för vuxna! Grymma tjejer rockar loss", "Heta tjejer" och "Prata med mysiga flickor dygnet runt". 
Inom sportjournalistiken verkar kvinnor ha en lika framträdande roll som i Saudiarabien. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0