Förskolan del 4: Bor vi i samma kommun?

Socialdemokraternas ledare i Göteborg Anneli Hultén bloggar på GP I inlägget Nästa steg i utvecklingen av förskolan skriver hon hur socialdemokraterna i Göteborg vill utveckla förskolan om de får behålla makten.  Det intressantaste bland hennes förslag är inte vad de vill göra utan hur hon beskriver verkligheten:

"Under innevarande mandatperiod så har vi byggt bort förskolekön så att vi har full behovstäckning. Göteborg svarar nu upp mot de nationella köreglerna."

Hmm. Enligt skollagen är kommunen skyldig att erbjuda en förskoleplats inom fyra månader, i vårt fall skulle vår dotter alltså kunnat börja förskolan vid 12 månaders ålder den 19 februari i år. Trots en kötid på fyra månader och att vi köade till tre hela stadsdelar så fanns ingen plats för henne och heller ingen prognos för när hon skulle kunna få en plats. Kösamordnarna berättade att det var många fler som stod i kö före oss, "Ni är inte ensamma", sa de och uppmanade oss att söka till kooperativ och fristående förskolor. Ingen av våra bekanta som önskat att deras barn skulle börja förskolan denna vår har fått plats förrän i höst. Några vänner ställde sig i kö i oktober, önskade plats i i april och fick först plats på sitt fjärdehandsval i augusti!
"Vad som dessutom känns bra är att vi står oss väl i de nationella jämförelserna. I Göteborg har vi 5,2 barn per personal i förskolan. Rikssnittet är 5,4 barn per personal."
Så sent som i våras beskrev ledande socialdemokrater att kötiden till förskolan skulle kortas genom ökade barngrupper och lägre personaltäthet.
"I fjol så var jag på föräldrakooperativet Sjöelefanten i Majorna. Där kan barn få vistas under hela dygnet beroende på föräldrarnas arbetstider. En fantastisk verksamhet som faktiskt svarar upp mot det behov som tjugofyratimmars samhället skapar. Detta måste kunna erbjudas till flera. Föräldrar jobbar inte längre bara mellan 8-16."
Trots att Göteborg är Sveriges näst största kommun finns bara två förskolor med heldygnsverksamhet. Den ena är föräldrakooperativet Sjöelefanten ovan, det andra är kommunala Höstvädersgatans förskola på Biskopsgården. Den kommunala förskolan räddades under 2009 från nedläggning efter stora föräldraprotester. Stadsdelspolitikerna ville dock lägga ner eftersom de ansåg att verksamheten var för dyr. Läs mer om detta i mitt blogginlägg från ifjol 2009-10-14.
På socialdemokraternas sida "Tio vallöften samsas med åtta ambitioner" skriver Leif Pagrotsky : – Om det blir en rödgrön regering, vill vi socialdemokrater att alla barn - också barn till föräldralediga och arbetslösa - ska få tillgång till förskola 30 timmar i veckan, i stället för 15 timmar som idag."
Varför ska kommunerna erbjuda förskolplatser på heltid (pris 100 000-200 000 kr/år) till barn vars föräldrar är lediga? Detta samtidigt som Göteborgs kommun genom förskoleköerna hindrar föräldrar från att arbeta?
När jag läser socialdemokraternas beskrivning av förskolesituationen i Göteborg undrar jag om vi bor i samma kommun?

Kommentarer
Postat av: Förälder i Kvillebäcken

Det undrar jag med. Jag skrev in min son på dagis i augusti när han i själva verket skulle in i januari därför att det är omöjligt att få plats då. Jag har betalat dagisavgiften i ett halvår enbart för att behålla platsen vilket i praktiken blir en extra skatt därför att jag har barn. Jag tror att Socialdemokraterna helt har missat att vi är mitt inne i en babyboom.

I Tyskland får man skattelättnader när man får barn, i Sverige blir man extra beskattad när man får barn. Ett underligt sätt att försöka få upp nataliteten.

2010-08-21 @ 01:58:51
Postat av: Förälder i Kvillebäcken

Det undrar jag med. Jag skrev in min son på dagis i augusti när han i själva verket skulle in i januari därför att det är omöjligt att få plats då. Jag har betalat dagisavgiften i ett halvår enbart för att behålla platsen vilket i praktiken blir en extra skatt därför att jag har barn. Jag tror att Socialdemokraterna helt har missat att vi är mitt inne i en babyboom.

I Tyskland får man skattelättnader när man får barn, i Sverige blir man extra beskattad när man får barn. Ett underligt sätt att försöka få upp nataliteten.

2010-08-21 @ 02:00:04
Postat av: Julia Cromvik

Hej förälder i Kvillebäcken!



Bor också i Lundby och håller med dig. Det är skandalöst att Göteborg inte lyckats att få ordning på förskolekön, trots att de haft 15 år på sig.

2010-08-23 @ 21:48:50
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0