Landstingsval-men vem bryr sig om vårdplatserna?

Tre veckor till valet. Var är valdebatten om region- och landstingsvalen? Efter en hel del sökande på hemsidor och besök i valstugor har jag fått svar på mina frågor om vad partierna anser om vårdvalet i primärvården, hur mycket det skall kosta att åka kollektivt i västra Götalandsregionen och hur mycket personer under 25 år skall betala för tandvård. Det är inga problem att få svar på frågor kring kollektivtrafik eller infrastruktursatsningar. Ett flertal partier har även angett exakta siffror för hur lång maxväntetiden skall vara på akuten.
Den stora frågan kvarstår dock. Vad anser partierna om slutenvården? Vilka partier vill satsa på fler vårdplatser?
De flesta förlag jag läser verkar handla om att underlätta för oss som är rätt så friska. Förslag om att läkare skall göra hembesök hos akut sjuka, "kostnadsfria" hälsokontroller för alla 60-åringar, billigare kollektivtrafik och sjukvårdsupplysning på persiska. Jag ser dokument om ambitioner för kulturpolitiken och planer för upprustning av slussarna i Västra Götaland och diskussioner angående i vilken regi närsjukhusen skall bedrivas.
Intressanta frågor i sig, men vem bryr sig om de som väl är sjuka och behöver en vårdplats? Varje dag jag är i klinisk tjänst diskuterar vi platstillgång. Var ska patienterna läggas in, var finns det plats? Hur ska vi ordna detta? Var kan vi överbelägga eller utlokalisera? Jag ser överbelagda medicinavdelningar och träffar vårdplatskoordinatorer som sliter för att hitta platser.
Vilka regionpolitiker vill diskutera vårdplatsbristen? Var går det att få tydliga svar? Om mindre än tre veckor är det regionval och valet har inte varit mera angeläget än nu. Var finns de engagerade politikerna som vill diskutera vårdplatser?
Jag får uppfattningen att det är lättare att lova reformer till många som billigare kollektivtrafik eller "kostnadsfri tandvård" än att satsa på reformer till de som är i störst behov, som fler vårdplatser för akut sjuka.
Här tycker jag att vi sjukvårdsanställda har ett ansvar att kämpa för våra patienter skull. För om vi sjukvårdsanställda, patienter och anhöriga inte kämpar för fler vårdplatser så riskerar debatten om de sjuka att tystna och istället får vi höra mer om hur vi friska ska gynnas ännu mer med billigare kollektivtrafik, tandvård och gratis biljetter till kulturarrangemang.


Kommentarer
Postat av: Maria

Hej

Får börja med att säga att du ofta har intressanta och tankvärda inlägg! Ska själv fytta till stadsdelen där du bor. Har ett barn som snart ska börja i förskola och har med stort intresse läst din inläggsserie om förskolan. Jag förstår också att du är insatt i sjukvårdsfrågor. Undrar därför om du möjligtvis skulle kunna rekommendera ett BVC i Lundby? Hade varit guld värt då vi varit ganska missnöjda med vårt nuvarande. Hälsningar Maria

2010-08-30 @ 16:21:07
Postat av: Julia Cromvik

Hej Maria!

Kul att du läser min blogg. Vad roligt att du kommer att flytta till Lundby. Nu i och med vårdvalet så har det dykt upp en massa nya vårdcentraler i Lundby, men vi har hela tiden varit listade på VC Brämaregården. Det är en ganska stor vårdcentral med MVC, BVC och vanlig vårdcentral bredvid Vågmästareplatsen. Hisingsakuten är där på kvällarna. Vi är nöjda med BVC där. Vi går fått gå hos samma barnsjuksköterska på alla kontrollerna (Camilla) och hon är lätt att nå på telefon.

Lycka till.

Vänliga hälsningar från Julia Cromvik.

2010-08-30 @ 21:39:07
URL: http://cromvik.blogg.se/
Postat av: Maria

Tusen tack för svaret! Ser med spänning fram emot nya inlägg från dig /Maria

2010-08-31 @ 14:38:32
Postat av: KA

Nu drar det ihop sig till landstingsval. Vet du något om vad som är bra, man vet ju ingenting. Finns det något parti som har profilerat sig på något sätt. Primärvården fungerar ju OK för mig som patient, men om man någon gång blir ordentligt sjuk vill man ju att resten är bra.

2010-09-16 @ 13:08:15
Postat av: Julia Cromvik

Hej KA! Beklagar att jag svarar så sent. Såg inte din kommentar förrän idag. Hoppas att du röstade! Om man blir ordentligt sjuk är det viktigaste som jag anser att det finns plats på sjukhusen (vårdplatser). Efter att ha besökt alla valstugor har jag inte hört något parti som tydligt profilerat sig för ökat antal vårdplatser. I riksdagsdebatten ha Kd angett att de skall arbeta för fler vårdplatser. Mitt förslag är att du hör dig för bland de olika kandidaterna från flera olika partier om du kan personrösta på någon om kommer att driva vårdplatsfrågan.

2010-09-30 @ 22:36:09
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0