Jämställdhetsbonus- en meningslös kompromiss.

Då damp det slutligen ner ett papper i brevlådan. Försäkringskassan (FK) hör av sig och meddelar att min man kan ansöka om jämställdhetsbonus för den tid som jag varit föräldraledig. Tydligen kan vi söka bonus för maj och juni månad 2009, oklart varför det inte går för mars och april då jag också var föräldraledig. Oklart varför jag inte kan ansöka om bonus för den tid som min man varit föräldraledig. För att kunna ansöka om bonusen skall min man styrka att han haft inkomst under tiden jag var föräldraledig, det går inte att studera eller vara arbetslös den tiden.
På Försäkringskassan hemsida står att bonusen som mest kan utgå med 13 500 kr om vårdnadshavarna tar 135 dagar föräldraledighet vardera. Om vi skulle få bonus så skall Försäkringskassan kontakta Skatteverket och pengarna delas därefter ut av dem. Deadline för ansökningsblanketten är nu på måndag 1 mars.
Finns det någon som förstår alla dessa regler? Detta framstår för mig som en extremt krånglig reform. Alliansregeringen anger att syftet skall vara att underlätta för föräldrarna att dela jämställt. Men hur skall denna krångelreform kunna underlätta i föräldrarna i deras föräldraledgihetsplanering? Förra hösten när jag var gravid ringde jag Försäkringskassan för att höra vad jämställdhetsbonusen skulle innebära. Handläggaren var brutalt ärlig och sa att hon inte hade förstått själv och hänvisade till deras hemsida. I fjol var det bara 40 föräldrar som kunde ansöka om jämställdhetsbonus, av dem var det bara 19 som skickade in blanketten.
Ineffektivare reform får man söka efter. Det är den här typen av åtgärder alliansregeringen drar till med när de fått kritik för att de gör för lite för jämställdheten. Det är då ministrarna kan säga att de vill ge morötter istället för piskor och satsa på en jämställdhetsbonus istället för att individualisera föräldrapenningen.
Om man som regering vill främja jämställdheten så skapar man inga ineffektiva byråkratiska krångelreformer som ingen förälder (eller handläggare) förstår. I så fall delar man ut de nuvarande 480 föräldradagarna till vardera förälder. Ingen extra kostnad, ingen extra administration, och ingen byråkrati.

Kommentarer
Postat av: Arbetande mamma

En liten förklaring: Den första delen av föräldraledigheten tog du av dagarna som redan är vikta åt dig. Därför får du ingen bonus för mars och april.



För övrigt fick jag ansöka om bonus för de månader som min man var föräldraledig (efter de dagar som var vikta åt honom) och intyga att jag hade inkomst så det verkar onekligen lite rörigt.

Sammanfattningsvis så fick vi en bonus på 3900 kr för förra året för något vi ändå hade gjort så vi kan bara säga, tack! Jag håller med om att föräldraledigheten ska delas upp lika!

2010-02-26 @ 11:38:02
Postat av: Liv

Jag sitter också just nu och suckar över krånglet. Mårten fick brevet, kanske för att det var han som tagit ut flest dagar? Jag tror det stod så på hemsidan. Och varför måste man bifoga lönebesked? Det vet ju ändå skatteverket om!

2010-02-28 @ 09:36:00
Postat av: opolitisk iakttagare

Beslutet om bonus är positivt, men det är som bloggaren skriver krångligt.Det byråkratiska är en världslig sak och det går att lösa. Påpeka problemen så brukar det lösa sig!



I övrigt, som flitig läsare noterar jag att bloggaren lagt in vissa politiska infallsvinklar och om det tycker jag inte om. Det är mer trovärdigt med en strikt oberoende neutral hållning.

2010-02-28 @ 10:08:40
Postat av: Julia Cromvik

Hej allihopa! Tack för er kommentarer och förklaringar till hur jämställdhetsbonusen fungerar. Till "opolitisk iakttagare" så blir jag lite förvånad. Redan i de första inläggen skriver jag att syftet med bloggen är att skriva om min funderingar och tankar. Majoriteten av inläggen handlar om åsikter inklusive politiska uppfattningar. har svårt att hitta något inlägg som är strikt oberoende neutralt. Jämställdhet är en av de frågor som engagerar mig mest. Därför väljer jag att kommentera de linjer de olika politiska partierna driver angående jämställdheten.

2010-03-06 @ 17:25:13
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0