En obehaglig upplevelse att vara utan internet.

Äntligen har vi fått tillgång till internet i nya lägenheten. Efter en dryg vecka utan internet så har jag verkligen fått känna på hur begränsad tillvaron är utan nätet. Det är obehagligt att se hur liten tillgång till omvärlden man har utan internet. Hur hittar man adresser, telefonnummer, busstider och träningstider utan tillgång till internet? Vi har inte sparat någon telefonkatalog utan använder internet istället. Sedan när internet inte fungerar så är man plötsligt helt ställd. På gymmet så frågade jag om vårens träningschema. Det hade inte kommit i tryck ännu, men receptionisten hänvisade mig till internet. När jag sa att jag inte hade tillgång till internet såg hon helt förvånad ut. Min familj och jag överlever visserligen en dryg vecka utan tillgång till internet i hemmet, men det var en obehaglig upplevelse att se hur utestängd man är. Många i mina mor- och farföräldrars generation har inte velat eller haft möjlighet att lära sig eller skaffa internet. Vilken tillgång till samhällsservice har de när det inte längre verkar tryckas varken träningsscheman eller telefonkataloger längre? En äldre bekant till mig i dryga 90 årsåldern har hemtjänsten som hjälper till med handling och matlådeleveranser. Hon som är utan både dator och internet blev hänvisad att själv beställa vilka varor och vilken mat hon ville ha genom internet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0