Vårdnadsbidrag, förskola till föräldraledigas barn och en extra månad föräldraledighet. Nej, lägg pengarna på något vettigt istället.

Sällan har jag känt mig så gynnad ekonomiskt som sedan jag blev förälder. Det märktes redan under graviditeten. Det var "gratis" på mödravårdcentralens kontroller och föräldrautbildningen. På förlossningen och BB kostade det enbart 80 kr per dag i patientavgift. När vi kom hem så kom BVC-sjuksköterskan på hembesök, det var ingen avgift på barnakuten när vårt barn fått öroninflammation och efterkontrollen hos öronläkaren var även den kostnadsfri. Den öppna förskolan var även den helt skattefinansierad, och till den vanliga förskolan betalar vi enbart 1260 kr/månad. Maxtaxan är således bara en symbolisk summa.Det är barnbidrag varje månad, världens mest generösa föräldrapenning och välutbyggda BVC. Som föräldrer har jag lagstadgad rättighet till tjänstledighet i 1,5 år efter barnets födelse och rätt att arbeta deltid tills barnet fyller åtta år.

Ändå är det "synd" om barnfamiljerna. Politikerna oavsett parti vill alltid hjälpa alla "stackars" föräldrar. Antingen skall det vara ökat vårdnadsbidrag, ökade flerbarnstillägg, förskola 30 timmar i veckan till alla barn för att "avlasta" föräldrarna, familjecentraler eller nu som alliansen föreslår möjlighet för båda föräldrarna att stanna hemma båda två sex hela veckor efter att barnet fötts.  Det sista förslaget innebär alltså en hel månad extra i föräldrapenning. En förlängning av världens mest generösa föräldrapenning. Varför införa detta? Det är ju redan möjligt att stanna hemma båda under de första två veckorna. Föräldrapeninningen är redan så generös att de flesta är lediga extra länge genom att spara på dagarna och inte ta ut alla dagar hela vecka. Av alla barnfamiljer jag känner är vi de enda som tagit ut föräldrapenning alla dagar i veckan.
Svensk föräldrapolitik har luckor som behöver täppas till. Föräldrapenningen för föräldrar utan sjukpenninggrundande inkomst behöver förbättras, förskoleköerna måste bort, tillgången till barnpassning på obekväm arbetstid behöver förbättras och många ensamstående föräldrar behöver förbättrad ekonomi. Men för oss övriga så ber jag de politiska partierna att sluta gödsla med pengar. Lägg pengarna där de behövs:
- fler vårdplatser på sjukhusen
- ökat bistånd till utvecklingsländerna
- kan ta bättre hand om ensamkommande flyktingbarn
- kan ge cancersjuka och andra svårt sjuka människor i landet samma möjlighet till nya dyra läkemedel (som det är nu varierar detta i olika landsting).
Det är viktigare att rädda sjuka människors liv än att tillgodose bortskämda svenska föräldrars önskemål om förlängd föräldrapenning.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Hej, snubblade på dina blogginlägg om förskolan när jag jagade ansvariga till varför vi ej kan få förskoleplats då vi önskat trots den uppfyllda kötiden så finns. Orskaen till att få tar ut 7 dagar i veckan stavas förskola iaf i mitt fall. När mitt barn var 1 månad fick jag av bvc veta att mina dagar måste räcka i 1,5 år då jag aldrig skulle få plats i januari året därpå (detta visste det redan då!!) därför skulle jag omgående planera mina dagar och inte ta ut mer än absolut nödvändigt. Som det ser ut idag för min del ska dessa dagar dessutom räcka i 1 år och 8 månader innan ev förskoleplats kan ges - men garantier om plats ens i augusti det kan jag ej få :)

2010-11-25 @ 11:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0