Dagens outfit på akuten.

Sjukvården är en imponerande bransch. Dagligen uträttas många viktiga insatser och små underverk. På min arbetsplats, Sahlgrenska universitetssjukhuset utförs benmärgstransplantationer, geriatrisk rehabilitering, IVA-vård och thoraxkirurgi bland mycket annat. Viktiga högteknologiska och kunskapsintensiva verksamheter. Det är mycket fascinerande att samtidigt som allt detta utförs så finns det de mest basala saker om skulle behöva förbättras.

Klädförråden är en av dem. Tidigare fanns det många mindre klädförråd där det gick att hämta arbetskläder. Nu har detta centraliserats och det finns enbart några få stora förråd där alla skall hämta sina kläder. Slutsatsen har blivit att kläderna blivit hårdvaluta och svårare än någonsin att få tag i. I slutet av veckan, eller efter en helgdag ställer det till utmaningar. När jag gick på mitt nattpass på akuten nu på Kristi himmelsfärdsdag fanns det byxor i min storlek (60-70 kg), däremot var utbudet av överdelar minst sagt begränsat. Antingen en blus eller klänning, båda fanns enbart i storlek 110-130 kg.
I och för sig var blusens fickor rymliga, men urringningen var alltför djup och det var opraktiskt att ha bröstfickorna hängandes vid midjan. Tack och lov blev jag räddad av några sjuksköterskor som låste upp dörren till deras klädförråd där det fanns kläder i min storlek. Natten var räddad,  men frågan kvarstår. Varför går det inte att ha välfungerande klädförråd?

Kommentarer
Postat av: Arvid

Frågan är väl egentligen varför vårdpersonalen inte kan visa solidaritet till sina kollegor genom att inte ta mer än en uppsättning kläder i taget?

2010-05-17 @ 18:47:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0