Livet som ST-läkare innebär en ständig brist på kontinuitet.

Redan på läkarutbildningen börjar inskolningen till den bristande kontinuiteten. Efter att ha längtat till att träffa patienter och få följa arbetet på mottagningar och sjukhusavdelningar så kommer studenterna ut i ett evigt kringflackande liv. Tack vare läkarutbildningen har jag fått se vara på en vårdcentral i Motala, en i Vadstena, sjukshuset i Örebro, en termin i Frankrike, en månad i Shanghai, Vrinnevisjukhuset i Norrköping, Ryhov i Jönköping med mera med mera...

När sedan läkarutbildningen och eventuella vikariat så väntar allmäntjänstgöring (AT). Då är karusellen igång igen, några månader på kirurgens alla avdelningar, sedan ortopedi, anestesi, medicinklinikens alla delar, psykiatri, valfri placering, vårcentral med mera med mera...
Efter legitmation och eventuella vikariat är det ST-tjänst och den bristande kontinuiteten fortsätter. Jag hade själv förväntat mig att ST-utbildningen skulle innebära längre placeringar och mera kontinuitet. Istället är det nya ställen allt som oftast. I bästa fall några veckor på samma ställe, annars en vecka här och en vecka där. Om man mot förmodan är några veckor på samma ställe så är ingen av ens läkarkollegor det, så det är ändå olika människor varje vecka. I allt detta är det forskning, forskarkurser, ledarskapskurser, SK-kurser, akuten nattetid, akuten dagtid och alla nya kurser som den nya målbeskrivningen kräver som nu senast kurs i förbättringskunskap.
Själva innehållet i läkarutbildningen, AT och ST är utmärkt. Jag kan inte tänka mig någon annan yrkesgrupp inom sjukvården som får möjlighet att se så många avdelningar och specialiteter, men det negativa är den stora bristen på kontinuitet. När mina akademikervänner inom industrin och kommunen berättar om sina ledarskapsuppdrag, projektledarupdrag och andra längre uppdrag så känner mina ST-läkarkollegor och jag inte igen oss. Vi har fullt upp med att läsa schemat och få i hop vår tillvaro och se var vi skall vara nästa vecka.
Finns det någon annan yrkesgrupp som har ett så uppsplittrat arbetsliv som underläkaren?

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad kul att du skaffat blogg!!

Jag förstår inte hur ni orkar, att ständigt flytta runt och runt! Det är beundransvärt!!

Ses på Hema när du kommer tillbaka, om ni vi sekreterare får vara kvar vill säga...

2010-10-27 @ 19:42:10
URL: http://karenina84.blogspot.com
Postat av: Julia Cromvik

Hej Karenina!



Tack för kommentaren! Vad roligt att se din blogg. Längtar tillbaka till mitt "hem" på kliniken, hematologen. Ska bara ta mig igenom medgstro, njuren, forskningen osv osv.

2010-11-07 @ 21:10:05
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0