Tacksamhet.

Nyligen när jag läste grundläggande forskningsmetodik talade en av föreläsarna om vilken liten roll vi har inom sjukvården gällande hälsoläget i befolkningen. Han menade att för de svårt sjuka patienterna eller de med kroniska sjukdomar har sjukvården självklart en stor roll, men för att ge högre medellivslängd och en allmänt bättre hälsa så spelar andra aktörer en större roll. Som exempel nämnde han att de viktigaste delarna för att minska tuberkulosens framfart var minskad trångboddhet, bättre kost och förbättrad hygienisk standard. Detta gjorde att sjukdomens utbredning minskade och motståndskraften i befolkningen ökade. Däremot hade de nya antibakteriella läkemedlen och BCG-vaccinationen inte lika stor effekt.


Det får mig att tänka på hur tacksamma vi får vara inom sjukvården för allt basalt hälsoarbete som andra andra verksamheter sköter. Miljö- och hälsoskyddsinspektörer som förebygger epidemier, alla frivilliga som går HLR-kurser och vattenreningsverken.


Häromdagen kände jag också stor tacksamhet för förskolepersonalens sjukvårdskunnande. När jag hämtade min dotter Emelie på fredagseftermiddag visade det sig att hon ätit korv för snabbt och satt den i luftstrupen. Tack vare att barnskötaren bredvid snabbt såg vad som hände och dunkade Emelie på ryggen så att att matbiten kom upp så förhindrades en katastrof.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0