Att leva om en hund.

I söndagsbilagan av DN från 11-05-22 väller det av hundar. Det handlar om hundar som går på spa, om vilka hundraser som är vanligast och framför allt spalten "För blivande hundägare". Där uttalar sig SVT:s hundexpert Barbro Börjesson om råd till blivande hundägare. Det handlar om att det tar tid med hund och att varje hund behöver:
- minst en halvtimmes promenad på morgonen
- att en vuxen hund kan vara ensam hemma max fyra timmar i sträck.
- lunchpromenad och samvaro.
-komma ut och röra sig och umgås med sin flock, (husse och matte) under ett par timmar.
Dessutom betonas att det är viktigt med försäkringar, veterinärbesök och vaccinationer för att hunden ska må bra.
De hundägare jag känner tar alla hand om sina hundar exemplariskt. Regelbundna matvanor och daglig motion. Det ovanstående låter klokt och vettigt. Rena självklarheter egentligen.
Samtidigt undrar jag hur vi människor tar hand om oss själva? Själv motionerar jag flera gånger i veckan, men mer än 30 minuter motion och rörelse per dag är svårt att få till. Mat på regelbundna tider? Svårare än svårt när det är nattjourvecka.
De senaste veckorna har jag jag varit på njurmedicinska kliniken. Hos patienter med njursvikt är det sv största vikt med livsstilsförändringar för att undvika att hamna i dialys. Det handlar om daglig motion, anpassad kost, ingen rökning, följsamhet när det gäller blodstrycksmedicinering och kontroll på eventuell diabetes. Vid varje utskrivningssamtal försöker jag att arbeta förebyggande och påminna om livsstilen, men det är svårt för många att följa riktlinjerna.
Tänk om alla bara skulle kunna följa hundens hälsotips ovan och prioritera träning och rörelse. Livet hade blivit lättare för både patient och läkare, men friheten hade blivit mindre. För det är ju alltid lättare att bestämma och inskränka hundens frihet än sin egen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0